Ammattiin opiskelevan opiskelijan tukeminen Kontinkankaan yksikössä
Kejonen, Pasi (2006)
Kejonen, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-305
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa olen tarkastellut ammattiin opiskelevan opiskelijan tukemista sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa. Kehittämishanke lähtee liikkeelle teoreettisesta lähtökohdasta, että koulutuksen järjestäjän tulee kehittää omaa toimintaansa siten, että opiskelun tukiverkostoon riittävän laaja ja joustava. Oppivan koulun näkökulmasta on syytä myös tarkastella opiskelijoiden vaikeuksia eri näkökulmista. Oppivan koulun uskomuksia ovat konstruktiivinen oppimiskäsitys, kriittisesti reflektoiva ammatillisuus ja systeeminen ongelmaratkaisu, joissa kaikissa on tärkeää toiminnan reflektointi. Tässä uudessa määrittelyssä pyritään näkemään ja kuulemaan vaikea tilanne eri tavalla, jotta opettaja kykenisi mahdollisimman joustavaan toimintaan. Toisena lähtökohtana kehittämishankkeessa on se, että ammattiopiston tärkeänä tehtävänä on myös toimia kokonaisvaltaisesti opiskelijan kanssa ja ottaa huomioon millä tavalla ammattiopisto kykenee toiminnallaan sosiaalistamaan opiskelija yhteiskuntaan. Kehittämishankkeessani toteutin pilottihankkeena Kontinkankaan yksikössä oppimisstartti -osajakson, joka on tarkoitettu tukimuodoksi ammattiin opiskelevalle opiskelijalle, jolla on opintojen alussa huomattu olevan vaikeuksia oman opiskeluun ja elämäntilanteeseen liittyvissä kysymyksissä. Osajakso toteutettiin pienryhmätoimintana ja sen aikana oli tarkoitus tukea eri menetelmin opiskelijan kiinnittymistä uudestaan opiskeluun. Oppimisstartin aikana erityisen tuen tarvetta Kontinkankaan yksikössä pyrittiin kehittämään tuen tarpeen mukaisesti ja tekemään yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Oppimisstartin lopussa suoritin haastattelun oppimisstartissa oleville opiskelijoille. Tämä selvitys vahvistaa myös sitä kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota erityistä tukea tarvitsevien opettamiseen ja eri tukimuotoihin. Selvityksen mukaan opiskelijoiden oppimista edistää ja motivoi se, kuinka opettaja persoonana toimii luokassa. Motivoituminen tulkittiin opetettavasta asiasta ja opettajasta käsin ensisijaisesti. Oma motivoituminen opetettavaan asiaan tulee vasta näiden jälkeen. Opiskelijoiden suunnitelmallisuus ja itselle sopiva tapa opiskella ei ole vielä täysin selvillä. Opiskelijoiden jaksamista heikensivät erinäiset syyt kuten pitkät matkat, työssäkäynti ja vapaa-ajan vähyys. He eivät ole juuri hakeneet tukea omaan opiskeluunsa, mutta selvityksessä kävi ilmi se, että he olettavat kuitenkin, että tarvittaessa he saavat tukipalveluita yksiköltä joustavasti. Oppimisstarttiin ja opiskeluun opiskelijat olivat yleisesti tyytyväisiä. Oppimisstartissa olevien opiskelijoiden orientoitumista opiskeluun heikensi kuitenkin se, että sitoutumista opiskeluun ei ollut näiden opiskelijoiden kohdalla tapahtunut riittävästi. Oppivan koulun tavoin tukitoimia Kontinkankaan yksikössä on kehitetty siten, että koulu kiinnittää entistä enemmän huomiota erityistä tuen tarpeen kokonaisvaltaiseen analysointiin ja oppimisstartti on tukitoimenpiteenä sitä tarvitseville opiskelijoille jo opintojen alkuvaiheessa. In this development project I researched how to support vocational upper secondary level students in vocational colleges. The theoretical base of my development project is that theeducation providers must develop the learning environment so that the supporting network and support methods are wide and flexible enough. From the point of view of so called "learning school", it is important to consider the students' difficulties from different points of views as well. The theoretical base of the "learning school" is that the learning environment tries to see and hear the difficult situation in a different way. That is important for the teacher because it enables her to work in a flexible way. Thesecond base of this project is the fact that in a vocational school it is important to work in a holistic way with the students and see how the learning environment manages to socialize the students to the members of the society. In my development project I implemented a pilot project of one study unit "How to start studying" in Kontinkangas Unit. It was meant to be a support method for the students who need help in the beginning of their studies because of delayed studies and problems in personal life. The students worked in a small group and the meaning of the unit was to anchor the students better to school life and refresh their studying skills. During the study unit we tried to develop the support according to the needs of the students and to co operate with different partners both in our own unit and outside the unit. At the end of the study unit I interviewed all the students. The results confirm the fact how important it is to pay attention to the education and support methods for the students with special needs. According to the research the way how the teacher works in the classroom as a person affects the motivation and learning results in the class. Motivation was primarily researched from thepoint of view of the contents of the teaching material and the teacher. The students own motivation came on the second place. The students' methods of planning and the suitable personal ways of studying are not yet perfectly clear. The students' ability to study was weakened by factors like long ways toschool, work and shortage of spare time. Many of the students had not tried to search support before but they supposed that if they sometime need support they will easily get it. In general the students were pleased with the pilot study unit and they were also satisfied with their studies in Kontinkangas Unit. However, the fact that the students did not engage themselves enough to their studies weakened their orientation to the studies. According to the "learning school", we have developed the support methods in Kontinkangas Unit so that the school tries to pay more attention to the holistic analysis ofthe students with special needs.