Savonia-ammattikorkeakoulun ohjaus- ja neuvontapalvelusuunnitelman päivitys
Halonen, Mirja (2006)
Halonen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-300
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulun ohjaus- ja neuvontapalvelusuunnitelman tavoitteena on tehdä ohjaus näkyväksi opiskelijan polun eri vaiheissa, selkeyttää ohjaukseen osallistuvien työnjakoa ja ohjauksen toteuttamista. Työnjaon ja vastuiden määrittelyllä kohdennetaan ohjauksen asiantuntemusta niin, että opiskelija saa tarvittaessa ohjaus- ja neuvontapalveluja opintojensa eri vaiheissa koulutusohjelmissaan ja opintojen sujuva eteneminen mahdollistuu. Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ammattikorkeakoulun ohjaus- ja neuvontapalvelujen toteuttamiseen, ja miten ohjaus- ja neuvontapalvelut, sisältäen opintojen ohjauksen ja uraohjauksen, tukevat ammattikorkeakoulun perustehtävän, maakunnallisen kehittämisen, toteuttamista. Hankkeessa päivitettiin käytössä oleva ohjaus- ja neuvontapalvelujen suunnitelma nykyisiäammattikorkeakoulun tehtäviä ja haasteita vastaavaksi. Ohjaus- ja neuvontapalvelusuunnitelman päivityksessä hyödynnettiin vuonna 2004 käyttöön otettua suunnitelmaa ja siihen liittynyttä selvitystyötä. Aineistona käytettiin kirjallisuuden ohella ammattikorkeakoulun erilaisia asiakirjoja, kuten strategioita, muistioita,pöytäkirjoja, raportteja, julkaisuja, toiminta- ja menettelyohjeita. Ohjaus- janeuvontapalvelusuunnitelman päivitys eteni vaiheittain. Kehittämistyötä esiteltiin ohjaus- ja neuvontapalvelujen kehittämisryhmässä ja työseminaareissa sekä vararehtorin ja alumnikoordinaattorin kanssa käydyissä keskusteluissa. Saatua palautetta ja kommentteja hyödynnettiin kehittämistyön edetessä. Kehittämistyön tuloksena ohjaus- ja neuvontapalvelusuunnitelmassa ohjauksen tavoite ja käytetyt käsitteet määriteltiin sekä kuvattiin ohjauksen toteutukseen vaikuttavia tekijöitä. Ohjaus- ja neuvontapalvelujen toimintamatriisissa kuvattiinohjauksen menettelyt ja tavoitteet opiskelijapolun eri vaiheissa, ohjauksessa tarvittavat asiakirjat, ohjeet, lomakkeet, ohjauksen toimijat, vastuut ja työnjako, aikataulu, arviointi ja tietojärjestelmät ja ohjauksen resurssit. Ohjaus- ja neuvontapalvelusuunnitelmaa käytetään ohjauksen ja neuvonnan toteuttamisessa kaikissa Savonia-ammattikorkeakoulun koulutusohjelmissa. Ohjaus on moniammatillista toimintaa, joka vaatii jatkuvaa arviointia ja kehittämistä eri yhteistyötahojen kanssa. The objective of the Update Counselling and Guidance Plan at Savonia University of Applied Sciences is to make the counselling visible and clarify the realization of counselling. By clarifying the content and meaning of counselling and division of counselling between different actors can Savonia University of Applied Sciences guarantee equal counselling and guidance services for all students in their training programmes and help them to study more effectively. The aim of the development project was to update counselling and guidance plan to adapt different counselling requirements of present operations at university of applied sciences. The meaning of counselling was defined, the content of counselling and main actors were described. The objectives, contents, actors/main persons in charge, methods, schedule, evaluations and resources were included in the plan. The tool of the counsellors, matrix of counselling and guidance is enclosed. The material was collected according to former plan, practices, instructions, by participating in local counselling development group and seminars. The updatedcounselling and guidance plan was complied by the results of the project. The development of counselling is continuing multi-professional collaboration. The counselling and guidance plan is used in different training programmes in Savonia Universtity of Applied Sciences.