Tukevalla otteella - näyttötutkintoon tähtäävän maahanmuuttajaopiskelijan tukitoimien mallintaminen Turun ammatti-instituutissa
Haapasaari, Mia (2006)
Haapasaari, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-299
Tiivistelmä
Kehityshankkeessa kuvataan näyttötutkintoon tähtäävälle maahanmuuttajaopiskelijalle suunnattujen tukitoimien kehittämistyötä Turun ammatti-instituutin aikuiskoulutuksessa. Työssä käsitellään Opetushallituksen vuonna 2005 rahoittaman Tukeva ote- nimisen projektin suunnittelutyötä ja tukitoiminnan toteuttamista. Alun teorialuvussa kartoitetaan maahanmuuttajaopiskelijoiden osallistumista ammatillisiin opintoihin Suomessa, sekä opetushallinnon taholta tulevia määräyksiä ja säännöksiä, jotka koskevat maahanmuuttajan asemaa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Lisäksi tarkastellaan lyhyesti ammatillista koulutusta ja ammatillisten opintojen suorittamista tukevien toimintojen kuvausta Turun kotouttamisohjelmassa. Kolmannessa luvussa kuvataan keväällä 2005 alkanutta Tukeva ote -projektia. Sentarkoituksena oli tukea Turun ammatti-instituutin aikuiskoulutuksen maahanmuuttajaopiskelijoita eri yksiköissä ja luoda malli jatkuvalle tukitoiminnalle. Tutkimusaineisto koostuu tukitoimintaan ja sen kehittämistyöhön osallistuneiden opettajien raporteista ja kokemuksista kerätystä aineistosta. Aineistot kerättiin projektin työkokouksissa ja projektiin osallistuneiden opettajien henkilökohtaisten keskusteluiden aikana. Neljännessä luvussa esitetään projektin tuloksia ja tukitoimien toteuttamismalliehdotus. Suuren oppilaitoksen opettajien verkostoituminen onnistui hankkeen aikana ja henkilökunnan tietoisuus maahanmuuttaja opiskelijoiden tukimahdollisuuksista lisääntyi. Mallissa keskeiseksi osa-alueiksi nousi a) tukiresurssien varaaminen koulutuksen suunnitteluvaiheessa, b) opiskelijatiedonsiirto ja tiedotus, c) opiskelijan kielitaidon, oppimisvalmiuksien ja suomalaisen kulttuurin osaamiskartoitus, d) edelliseen kartoitukseen pohjautuvan Suomi-HOPS:in laatiminen, e) tukitoimien toteuttaminen ja f) arviointi. Tukitoimien toteuttamismalliehdotusta on mahdollista hyödyntää maahanmuuttajien ohjaus- ja tukipalvelujen kehittämistyössä ammatillisissa oppilaitoksissa. This development project describes a creation work of guidance and supportive services for immigrant aiming at competence-based qualification for adults in Turku Vocational Institute. The work provides planning and organisation of a project called 'Tukeva ote', which was financed by the Finnish National Board of Education (FNBE) in 2005. In the theoretical chapter it is introduced a participation of the immigrants in the vocational education in Finland, and also the decrees and regulations dealing with the position of immigrants inthe Finnish educational system given by the FNBE. Additionally it is reviewed shortly the references of vocational education and remedial activites to take a degree at vocational education mentioned in the integrationprogram of the municipality of Turku. In the third chapter it is represented the "Tukeva ote" -project. Theidea was to support the immigrant students in different departments of adult education and to generate a model for permanent supportive services. The research material is consisted of the reports and experiences of the teachers, who were taken part in organisation and development of supportive services. The material was collected during the meetings and personal discussions with the project participants. The results of the project and the suggestion of the supportive service model for immigrants are represented in the fourth chapter. In the course of the project it was succeeded in networking of the teachers of the large institute. Also the personnel became more aware of the supportive possibilities of the immigrant students. In the model the most crucial fields were a) accounting financial resources in planning of the educational budget, b) transference of the student data and information, c) mapping student' s knowledge of the Finnish language, learning skills and Finnish cultured, d) preparation of personal learning plan of the Finnish basedon the previous mapping, e) implementation of supportive services and f) evaluation. This proposal of the model for implementation immigrant' s supportive services in adult education can be used as a tool for developing projects of the guidance and counselling services in vocational organisations.