Verkko-oppimisympäristö harjoittelun ohjauksessa
Ikäläinen, Katri (2006)
Ikäläinen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-294
Tiivistelmä
Kehittämishankeraportissa tarkastellaan verkkopedagogiikkaa ja verkko-ohjauksen mahdollisuuksia harjoittelujaksojen ohjauksessa Mikkelin ammattikorkeakoulussa, kulttuurituotannon koulutusohjelmassa. Raportin taustana on Moodle-ohjelmaan suunniteltu harjoittelun ohjausympäristö. Kulttuurituottajan toimenkuva on uusi ja vakiintumaton ja työkenttä on laaja-alainen. Kulttuurituottajan ammatillinen osaaminen muodostuu koulutuksen aikana saaduista tiedoista ja taidoista. Opetuksen tiedollinen ja teoreettinen osuus kytkeytyy hyvin tiiviisti käytännöllisiin taitoihin. Harjoittelujaksot muodostavat merkittävän osan kulttuurituottajaopiskelijan ammatillisen kasvun prosessissa ja ovat avainasemassa opiskelijan ammatti-identiteetin muodostumisessa. Kulttuurituotannon työharjoittelupaikkoja ovat mm. kuntien kulttuuritoimet, erilaisten järjestöjen ja organisaatioiden kulttuurialan projektit, orkestereiden ja teattereiden organisaatiot tai esimerkiksi ohjelmatoimistot ja erilaiset festivaaliorganisaatiot. Harjoittelupaikka voi fyysisesti sijaita eri paikassa, kuin itse toiminta. Työharjoittelupaikat eivät ole aina vakiintuneita eivätkä noudata tiettyä linjaa. Myös työnantajaorganisaatiot ovat moninaisia. Harjoittelujen tapahtuessa näin suurelta osin muuttuvissa olosuhteissa täytyy myös harjoittelunohjauksen olla erilaisiin toimintamalleihin soveltuva. Perinteisen harjoittelunohjauksen tueksi suunniteltu, Moodle-ohjelmassa toimiva, harjoittelun ohjausympäristö toimii oppimisen ohjauksen tukena harjoittelujaksojen aikana. Verkkoalustalla toimivan harjoittelun ohjausympäristön käyttökokemuksia kerätään marras-joulukuun 2006 aikana tapahtuvan harjoittelun ajalta. Ohjausympäristön evaluointi ja tarvittavat muutokset suoritetaan saatujen käyttökokemusten perusteella. The report concentrates on studying how digital learning environments could be used in practical training tutoring. This development project consists of a digital learning environment which is designed for Cultural Management students in Mikkeli University of Applied Sciences and of this report. The digital learning environment is designed to work in Moodle programme. The job description of a cultural manager has a very varied profile. The professional qualifications of a cultural manager are formed during the education. This qualification consists on the practical as well as the theoretical knowledge established through the education. The practical training periods form a very important part of the education and they are one of the most important factors in building the professional qualification. This is significant in considering the professional growth of a student. The practical training placements are very varied. A student of cultural management may carry out his/her practical training for instance in a local or municipal office for cultural affairs or on the other hand the practical training may be carried out in a festival organization. So, the actual placement for the practical training period may be very different in concerning the organizational form of the training place. This gives some big challenges for training tutoring. The tutoring methods have to be designed so that they will work in variable situations. The digital learning environment designed during this development project aims to help practical training tutoring. The digital learning environment set in Moodle-programme will work side to sidewith former tutoring methods, personal counselling and class room teaching. The digital learning environment now designed will be monitored and evaluated during practical training period in November and December 2006. All the feedback and empirical facts from the users will be taken into account during the evaluation. The digital learning environment will be updated after this first monitoring period.