Opiskelijahuollon selkiyttäminen Bovallius-ammattiopistossa
Kolehmainen, Teija (2006)
Kolehmainen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-281
Tiivistelmä
Suomessa laki velvoittaa oppilaitoksia järjestämään opiskelijoille opiskelijahuoltopalveluita, joilla pyritään ylläpitämään ja edistämään opiskelijoiden henkistä ja fyysistä terveyttä sekä sosiaalista hyvinvointia. Opiskelijahuollon palveluita ovat mm. terveydenhuolto, taloudellisten tukien ohjaus ja neuvonta, apuvälineiden ja tulkin hankinta, asumisjärjestelyt, työllisyysneuvonta, koulutusjärjestelyt ja psykologipalvelut. Tässä työssä on perehdytty Bovallius-ammattiopiston opiskelijahuoltopalveluihin. Asiaa on selvitetty haastattelemalla oppilaitoksen koulutusjohtajaa, kuntoutusohjaajaa, vastaavaa ohjaajaa ja luokanvalvojaa. Asiasta on keskusteltu myös useiden muiden työntekijöiden kanssa. Näiden saatujen tietojen perusteella on selkeytetty eri toimijoiden toimenkuvaa ja vastuualueita. Bovallius-ammattiopistossa opiskelijahuoltopalveluja organisoi kuntoutusohjaaja. Hän tekee yhteistyötä moniammatillisessa opiskelijahuoltoverkostossa, johon kuuluvat opiskelijan luokanvalvoja, luokkaohjaaja, asuntolanohjaaja, psykologi ja koulutusjohtaja. Oppilaitoksessa kokoontuu opiskelijahuoltopalaveri kuukausittain. Palaverissa keskustellaan kulloinkin vuorossa olevan ryhmän opiskelijoiden opiskelu- ja asumistilanteesta, sekä vapaaajan sujumisesta. Jos opiskelijoilla on ongelmia, opiskelijahuoltoryhmä pyrkii yhteistyössä etsimään ratkaisuja niiden poistamiseen. Ellei ryhmän opiskelijoilla ole oppimista vaikeuttavia asioita, on palaverin luonne havainnoiva ja toteava. Palavereissa sovitaan jatkotoimenpiteistä, joilla oppimisen esteitä pyritään poistamaan, sekä vastuuhenkilöistä. Seurantapalaverissa tarkistetaan, että sovitut toimenpiteet on tehty ja todetaan, kuinka ne ovat opiskelijaa auttaneet. The Finnish Law obliges educational institutions to arrange welfare services for students, in order to maintain and improve their mental and physical health, as well as their social wellbeing. Welfare services include health care, financial counselling, acquiring aids and interpreters, habitation arrangements, employment advice, educational arrangements and psychological services. This thesis considers student welfare services in Bovallius Academy. The research was conducted by interviewing the Director of Education, Rehabilitation Counsellor,homeroom teacher and a house master. In addition to the interviews, several school employees participated in informal discussions. The information gained in interviews and discussions was used to clarify the job descriptions and responsibilities of the different actors. In Bovallius Academy, these student welfare services are organised by a Rehabilitation Counsellor. She collaborates with a multi-professional network of experts in student welfare: homeroom teacher, counsel, house master, psychologist and Director of Education. A Student Welfare Team assembles once a month. In each session, a group of students' situation is addressed from several points of view: academic achievements, habitation arrangements, and how they are doing on their leisure time. If a student has problems in one or more area, the team tries to find solutions for these difficulties. If there are no acute problems, the nature of the meeting is observant and note-taking. If needed, a course of actions is agreed on, in order to remove any obstacles to studying. Tasks are assigned to responsible persons. In follow-up meetings, the team verifies that the actions are implemented and observes how they have helped the student.