Kirjoittaisinko oppikirjan? - mikrobiologian oppimateriaalin tarve ja luonne laboranttien koulutuksessa
Sojakka, Kirsi (2006)
Sojakka, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-280
Tiivistelmä
Työssä valmistauduttiin kirjoittamaan oppimateriaalia. Oppikirjan tulisi vastata nykyisiä opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja oppimiskäsityksiä. Oppimateriaalin päivittämisen tarve ja hankala saatavuus innoittivat työtä. Oppiminen on sidoksissa siihen toimintaan,tilanteeseen ja kulttuuriin, jossa se tapahtuu. Konstruktivismi kritisoi tiedon määrittelyä objektiivisten faktojen kokoelmana. Ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) ytimenä on ajatus oppimisesta ammatillisesta käytännöstä nousevien ongelmien kautta. PBL:ssä oppimista ei ohjaa valmis oppimateriaalipaketti vaan työskentelyn lähtökohtana ovat ongelmat ja oppimistavoitteet. Oppikirja määritellään kirjan muotoiseksi, oppimista edistävää informaatiota sisältäväksi materiaaliksi. Oppikirjalla on erilaisia funktioita ja tutkiva tai ongelmaperustainen oppiminen ei ole kirjatonta oppimista. Sosiokulttuurisen näkemyksen mukaan lukemista voidaan ajatella keskusteluna kirjan kirjoittajan ja lukijan välillä. Sekä oppikirjan että kuvien funktiota käsiteltiin laajasti. Kuvien ja kuvioiden kognitiivisiin tehtäviin kuuluvat mm. tarkkaavaisuuden suuntaaminen, muistamisen helpottaminen ja ymmärtämisen edistäminen. Kritiikin aihetta oppikirjoissa löydettiin kuvan ja tekstin vuorovaikutuksesta. Hyvä kuva on selkeästi asiaa yksinkertaistava, selittävä ja mielellään hauska aktivoija. Oppikirja voi jäsentää, selittää ja orientoida, mutta ennen kaikkea se pystyy taltioimaan aikaisempaa tietoa. Digitaalisen oppimateriaalin etuja ovat ajankohtaisuus, monipuoliset linkitysmahdollisuudet ja nuorten kulttuuriin paremmin sopiva esittämistapa. Suurimpana haittapuolena ovat informaation luotettavuuden vaikeampi arviointi ja helpompi kopioitavuus. Mikrobiologian orientaatioperusta kuvataan spiraalimallilla, jossa ydinteemoihin kuuluvat työtavat ja analyysi, solun rakenne ja toiminta ja käyttömahdollisuudet. Pohdinnassa koottiin ohjeita oppimateriaalin tekijälle ja kuvataan millainen oppikirja olisi tarpeen laboranteille. The aim of the development project was to planto write relevant teaching and studying material. The textbook should be in line with aims of curriculum and conception of learning. The current studying material is partly out of date and difficult to obtain, that fact inspirited this work. Learning is coupled the action, situation and culture. According the constructivism knowledge is much more than selection of objective facts. The main idea of problem based learning (PBL) is learning through vocational problems or situations. In PBL learning was not guided by studying material like textbook, but the action was based on personallearning objectives. However PBL was not in contradictory with textbook, how to use the material is more important. Textbook is defined as written material, which contains learning promoting information. Textbook had different kinds of functions and Learning by Developing or PBL do not mean learning without books. According sosiocultural view for learning, reading can be considered as conversation between reader and author. Functions of both textbook and pictureswere dealt comprehensively. The cognitive tasks of illustrations and figures were for example to direct the attention of the readers, make it easier to remember and to foster the understanding. There were critics towards the interaction between text and pictures. Good picture or figure clearly simplified, explained and was funny activator. Textbook can orientate, explain and analyse the subject, but first of all, it can conserve the previous information. The benefits of digital studying material were topicality, plentiful opportunities to link to other sources and youth cultural presentation. The main disadvantages were reliability and easiness to copy. The base of microbiological orientation was illustrated with spiral model in which the main themes were working instructions and analyses, cellular structure and function and applications. The writing process of the text book should be carefully planned. To conclude there are twelve commandments for potential author of teaching material.