Ammattiosaamisen näyttö - tutuksi työssäoppimispaikoille
Kutvonen, Ritva (2006)
Kutvonen, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-279
Tiivistelmä
Ammattiosaamisen näytöt ovat tulleet osaksi opiskelijan koulutusta opetussuunnitelman perusteisessä koulutuksessa. Ammattiosaamisen näytöt ovat siis osa opiskelijan arviointia. Näyttöjen kehittämisen lähtökohtana on ollut koulutuksen työelämävastaavuuden kehittäminen ja työelämän edustajien mukaan saaminen koulutuksen arviointiin. Näyttöpaikkoja voivat olla oppilaitokset ja työssäoppimispaikat. Näytöissä opiskelija näyttää osaamistaan käytännössä asioita mitä hän oppinut ja harjoitellut. Opiskelija näyttää keskeisen osaamisen kaikista opintokokonaisuuksista. Kehittämistehtävässäni perehdyin ammattiosaamisen näyttöihin siitä julkaistun kirjallisen aineiston perusteella. Lisäksi tutustuin työelämäjaksollani työssäoppimispaikkoihin ja kartoitin niiden valmiuksia näyttöpaikoiksi. Työssäoppimispaikoilla ei vielä ole riittävää tietoutta näyttöjen suunnittelusta tai itse näytön toteuttamisesta. Oppilaitosten velvollisuus on kouluttaa työssäoppimispaikoille työpaikkaohjaajia. Käytännössä tämä koulutus ja tiedon vieminen koituu opettajien tehtäväksi. Kehittämistehtävääni tein lisäksi ammattiosaamisen näytöistä tiivistelmän esitettäväksi työpaikoilla tai työpaikkaohjaajakoulutuksessa. Testing professional competence has become a part of student's curriculum based education. Professional competence tests are therefore included in student's evaluation. The starting point for developing these tests has been the idea of developing the education to correspond more the real working life. Another aim for the developing was to get representatives form work-life to participate in the education evaluation. Students can prove their professional skills at educational institutes or at workplaces. During the tests student shows the skills he has learned and studied in practice. The test covers all essential skills from every study module. In my developing task I familiarized myself with professional competence tests with the help of literature published of it. In addition to this I also became acquainted with workplaces and charted their capabilities of being a suitable workplace for work-base learning. Working places have not yet enough knowledge for planning and realizing the tests. Schools and institutes are obligated to train tutors for such workplaces. In practice this training and passing of knowledge will be in teacher's responsibility. My developing task also included a summary of professional competence tests to be presented at workplaces or in workplace tutor training.