Työssäoppiminen - ensiaskeleita ohjaamiseen työpaikalla
Timonen, Tiina (2006)
Timonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-261
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä työssäoppimiseen oppimismenetelmänä lähinnä yrityksen näkökulmasta, kuvata työpaikkaohjaajan ja työyhteisön jäsenten rooliaja merkitystä työssäoppimiselle. Tutkimuksen lähteenä on käytetty oppimiseen ja työssäoppimiseen liittyvää kirjallisuutta sekä julkaistuja oppaita, jotka tuovat käytännönläheisyyttä asian käsittelyyn. Kehittämistehtävä antaa perustietoa työssäoppimisesta ja sen kytkennästä opetussuunnitelmaan. Tutkimus antaa ohjeita työssäoppijan perehdyttämiseen ja ohjaukseen työpaikalla. Tutkimuksessa pyritään määrittelemään sekä fyysisiltä, teknisiltä että sosiaalisilta puitteiltaan hyvä työssäoppimispaikka. The purpose ofthis study was to get acquainted in on-the-job learning as a way of education mostly regarding to the employer. And to describe the role of the guide and the other members at work and their help in on-the-job learning. As the informants in this study are used the literature about learning and on-the-job learning and published guides, which give more help in practise. This development project gives basic information in on-the-job learning and in its relationship with education plan. This study gives information how to acquaint and guide a student at work. And also desirable features in a good place to learn are described in environmental, technical and social circumstances.