Harjoittelun ohjauksen kehittäminen Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan koulutusyksikössä
Korell-Pukari,Sanna; Laasanen, Heli-Riikka (2006)
Korell-Pukari,Sanna
Laasanen, Heli-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-247
Tiivistelmä
Tämän hankkeen tarkoituksena oli löytää kehittämiskohteita ja työkaluja harjoittelun ohjauksen parantamiseen Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan (MARATA) koulutusyksikössä. Tavoitteena oli kehittää sellaisia ohjauksen käytäntöjä, jotka tukisivat mahdollisimman hyvin opiskelijoiden oppimista ja ammatillista kasvua harjoittelun aikana. Onnistuessaan ammattikorkeakouluharjoittelu kehittää opiskelijan osaamisen lisäksi myös harjoittelupaikan ja koulutusyksikön osaamista. Restonomiopiskelijat ovat palautekyselyissä ilmaisseet tyytymättömyyttään harjoittelun ohjaukseen, joten tälle kehittämistyölle oli selvää tarvetta. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin keväällä 2006 järjestämällä loppuvaiheen opiskelijoille, harjoittelua ohjaaville opettajille ja työelämän edustajille yhteinen työpaja. Työpajassa kiteytettiin ne asiat, jotka tuntuivat tuottavan eniten ongelmia harjoittelun ohjauksessa ja joihin ensisijaisesti toivottiin parannusta. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat ohjauksen nykyistä parempi resurssointi, opiskelijan osaamisen ja tavoitteiden huomioiminen sekä koulutusyksikössä että työpaikalla, MARATA:n ohjaajien yhteydenpito opiskelijaan ja harjoittelupaikkaan sekä yhteinen arviointi ja palaute harjoittelun jälkeen. Työpajassa esiin tulleisiin haasteisiin vastaamiseksi päädyttiin tässä kehittämishankkeessa esittämään seuraavia toimenpiteitä: kiinnitetään entistä enemmän huomiota harjoittelupaikan ohjaajien tukemiseen (harjoittelun ohjaajien käynnit harjoittelupaikoilla ja ohjaajien yhteiset kehittämispäivät) sekä lisätään vertaistukea kaikkien osapuolten välillä (orientaatiojaksot ja palautepajat). Näillä tehostetaan ennen kaikkea tiedonkulkua ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Kehittämishankkeessa nostettiin esiin myös harjoittelun kiinteämpi kytkeminen restonomiopintojen kokonaisuuteen ja työelämään restonomikoulutukselle määriteltyjä kompetensseja hyödyntäen. The aim of this development project was to find developing objectives and tools to improve counselling in practical training at School of Tourism and Services Management (MARATA) at Jyväskylä University of Applied Sciences. The idea was to develop kind of practices of counselling that would support students` learning and professional development as well as possible during the practical training. When succeeding the practical training at University of Applied Sciences also develops competence of the school and of the training places. According to studies the students at MARATA are not satisfied with the counselling practices. That's why it was important to carry out this development project. The data of this development project was collected in spring 2006 by organizing a workshop for senior bachelor students, counselling teachers and representatives of working life. The most problematic issues in counselling practical training which require instant improvement became clear in the workshop. The data indicated that the most important developing objectives are better resources of counselling, paying more attention to students` competence and their goals both at school and at practical training place, the counsellors` connection with students and practical training place. Furthermore the need to evaluate and give feedback to all the three parties, the student, the school and the training place, became evident. To response to the challenges found in the workshop it was decided to propose the following steps: to pay even closer attention to supporting the mentors at the training places (counsellors visiting training places and regular meetings of the mentors and the counsellors) and to increase overall support to all the parties, ie orientation periods and feedback workshops. The before-mentioned procedures are to enhance communication and co-operation between the parties. The need to link practical training more closely to the bachelor studies in general was recognized in the developing project. This should be achieved in accordance to competences defined for the bachelor of hospitality management.