Restonomien kompetenssivaatimukset asettavat haasteen harjoittelulle
Kuusenmäki, Emmi (2006)
Kuusenmäki, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-216
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) matkailu-, ravitsemis- ja talousalan (Marata) palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmaan kuuluvaa toista harjoittelujaksoa; mitä työelämävalmiuksia opiskelija saa tai syventää harjoittelun aikana. Lähtökohtana tutkimukselle olivat ammattikorkeakoulun yleiset ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten harjoittelu tukee kompetenssien kehittymistä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineistona toimivat viimeaikaiset koulutusohjelman toisen harjoittelujakson harjoitteluraportit. Aineistoksi muodostui 13 harjoitteluraporttia, joista 5 oli kuluttajapalveluiden, 5 toimitilapalveluiden johtamisen ja 3 ruoka- ja ravintolapalveluiden asiantuntijuusalueelta. Ammattikorkeakoulun yleisistä kompetensseista harjoittelu näyttää tukevan harjoittelupaikasta riippumatta itsensä kehittämistä ja viestintä- ja vuorovaikutusosaamista. Harjoittelun aikana opiskelija kokee myös löytävänsä ammatillista itsetuntoa. Haastavia asiantuntijuustehtäviä näyttää olevan joskus vaikea löytää, vaikka ne ovat välttämättömiä ammatillisten kompetenssien saavuttamisessa. Syynä tähän saattaa toistaiseksi olla se, että restonomin kompetensseista ei vielä tiedetä riittävästi harjoittelupaikoissa. Opinnäytetyö antaa eväitä koulutusalalle harjoittelun kompetenssilähtöiseen kehittämiseen. Erityisesti ammatillisten kompetenssien toteutumista harjoittelussa on mietittävä ja lisättävä keskustelua ja tiedotusta työpaikkojen suuntaan. The purpose was to examine the second practical training period in the Degree Programme in Service Management in Jyväskylä University of Applied Sciences (JUA) at the School of Tourism and Services Management and study what kind of working life skills the student gets during the training period. The competences of the graduated Bachelor of Hospitality Management created the point of departure for the study. Thefocus was on studying how the training period supported the growth of competences. The research was conducted as qualitative research. The research data were 13 recent reports on the second practical training of which 5 were by students ofconsumer services, 5 by students of facility management and 3 by students of food- and restaurant services. The training period seems to support the growth of the student's learning competences and communication and social competences. During the training period the student can also experience professional self-esteem. It seems to be hard to find more challenging developmental tasks, even it those are indispensable for the student's development. This might be due to the employers not knowing enough on the expected competences yet. This study helps the School of Tourism and Services Management to develop its training period more consistent with the expected competences. Especially practical competences need to be paid attention to in the training period and also the employers need to get information on the practical competences required from the students.