Ongelmaperustaisen oppimismenetelmän kokeilu opetusharjoittelussa
Mäntyniemi, Anna-Maija (2006)
Mäntyniemi, Anna-Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-213
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli omien pedagogistentaitojeni kehittäminen ja syventäminen opetusharjoittelussa. Perehtymisen kohteena oli ongelmaperustainen oppiminen. Lisäksi selvitin ongelmaperustaisen oppimisen sovellettavuutta toisella kouluasteella lähihoitaja opinnoissa. Kehittämishankkeen haastattelumateriaali kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella opetusharjoitteluluokalta, jossa oli 18 naisopiskelijaa ja yksi miesopiskelija. Kysymyksiin vastattiin nimettömästi. Oppilaiden mielestä ongelmaperustainen oppiminen oli työläs menetelmä. Ongelmaperustainen oppiminen edellyttääkin oppilaalta aktiivista roolia ja vastuuntuntoa omasta sekä toisten oppimisesta. Oppimisessa korostuu lisäksi reflektiivisyys, kriittisyys, ajattelun syvällisyys sekä ryhmässä oppiminen. Vastuu oppimisesta koettiin olevan ryhmällä. Tämä johti siihen, että itsenäisen työskentelyn aikana oppilas pohti enemmän asioita. Opettajan, tutorin, ohjaava rooli koettiin hyvänä asiana. Tutorina oleminen edellyttää opettajalta uudenlaisen asenteen omaksumista opettamisesta ja opettajuudesta. Oppilaista suurin osa kertoi oppivansa enemmän perinteisemmällä ryhmätehtävällä, kuin skenaariosyklin mukaisella tehtävällä. Skenaariosyklityöskentely koettiin mukavana vaihteluna, mutta koko lähihoitaja opintoja yksinomaan tällä menetelmällä ei oltu valmiita opiskelemaan. Ongelmaperustaista oppimista sovelletaan lähinnä korkeakoulu asteella. Menetelmän kehittämistä ja soveltamista toiselle asteelle olisi mahdollista selvitellä lisää. The goal of this experiment was to develop and deepen my pedagogical skills during the teacher training. Also, the aim of the research was to familiarize myself with the method of Problem-Based-Learning and to find out whether this method could be applied to education of practical nurses in a vocational school. To get data for the research the interviews carried out by using structured questionnaires in a group of students studying practical nursing. In the group there were 18 femalestudents and one male student. The questions were answered anonymously. According to the students, who were participating in this experiment, Problem-Based- Learning turned out to be an arduous method because it required an active role from the students and they had to be willing to assume the responsibility not only for their own learning processes but also for their peers' learning. In addition, learning bythis method highlights the importance of reflective thinking, critical attitude, profound understanding and learning in groups. Students that the whole group was responsible for their learning. The consequence of this was that during individual studies students tried to gain deeper understanding of their work. The role of the teacher as a tutor was regarded asa positive factor. To work successfully as a tutor requires a new attitude to teaching andto the role of the teacher in the learning process. Most of the students, who were taking partin this experiment, felt that they learned better when the more traditional teamwork methods were used compared to the learning with scenario cycles. The application of scenariocycles gave variety to the studies but the students were not willing to rely only on this method in their studies of practical nursing. Problem-Based-Learning is applied mainly to higher education. How to develop and apply this method to teaching in secondary education is a question which deserves more research.