Näyteikkunat, mallinuket ja ideapisteet naisasiakkaiden kokemina
Lumia, Sanna (2006)
Lumia, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-200
Tiivistelmä
Kaupan rakenteen muuttuessa ja itsepalvelun lisääntyessä visuaalisen markkinoinnin merkitys korostuu vaatetusalalla entisestään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää visuaalisen markkinoinnin merkitystä näyteikkunoiden, mallinukkien sekä ideapisteiden osalta. Työn tutkimustehtävänä oli tutkia, millaisiksi naistenpukeutumisen osaston naisasiakkaat kokevat kyseiset asiat ja miten ne vaikuttavat osastolla asioivien naisasiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Työn tilaajana oli Jyväskylän Sokos-tavaratalo. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, visuaalista markkinointia sekä ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Empiirisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä kvalitatiivista teemahaastattelua että kvantitatiivista lomakekyselyä. Kvalitatiivisen parihaastattelun tarkoituksena oli muodostaa yleinen kuva Sokoksen visuaalisesta markkinoinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Haastattelulla pyrittiin selvittämään myös kvantitatiivisen lomakekyselyn keskeisiä asioita. Kvantitatiiviseen lomakekyselyyn saatiin 185 Sokoksella asioivan naishenkilön vastausta. Lomake oli asiakkaiden täytettävänä tavaratalon naistenosastolla 26. 5 - 17.6.2006 välisenä aikana.Lomaketta jaettiin myös osastolla asioiville naisasiakkaille aktiivisesti korostaen tuotepakettien voitto mahdollisuudesta. Tutkimustulosten avulla saatiin selville, miten erityyppiset asiakkaat kiinnittävät huomiota visuaaliseen markkinointiin ja millainen merkitys sillä on heille. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin aihealueittain, ristiintaulukoimalla ja niitä vertailtiin keskenään. Tulosten avulla tilaaja pystyy kehittämään visuaalista markkinointiaan asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös vaatetusalan opinnoissa ja seantaa uusia jatkotutkimusaiheita. Työstä voivat hyötyä myös visuaalisesta markkinoinnista kiinnostuneet. The business construction ischancing and self-service is being increased. The meaning of visual marketing is emphasized in the clothing brand. The aim of this Bachelor's Thesis is to determine the influence of the display windows, dummies and idea counters on the female customers in a women's department in the department store Sokos Jyväskylä. Another aim of this study is to determine how female customers experience the aforesaid means of visual marketing and how those matters influence on their buyingbehaviour. The theoretical frame of the Bachelor's Theses consists of merchandising communication, visual marketing and buying behaviour. The empirical part ofthe study was carried out as both a qualitative and a quantitative survey. The purpose of the theme interview was to torm a general image of the visual marketing in Sokos and the matters affecting on it. Also the purpose of the interview was to support the quantitative inquiry form. Altogether 185 female persons took part in the survey. The inquiry form was filled by the customers in the women's department between the 26th of the May and the 17th of June 2006. The form was also actively distributed to the customers in the women's department, emphasizinga chance to win some product prizes. The data was analysed by a spreatsheet program and comparing the results. Using the results of the study the subscriber can improve the visual marketing in order to fit the needs of their customers. TheBachelor's Thesis can be used as a study material in the Degree Programme of Fashion and Clothing and it can give new subjects to further theses. Also the people interested in visual merchandising can take advantage of it.