Henkilökohtaistaminen opintojen nopeuttajana : Savon Ammatti- jaaikuisopiston käytännöt opiskelijoiden kokemina.
Piirainen, Timo (2006)
Piirainen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-164
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoite oli kaksitahoinen. Ensinnäkin kartoittaa ja koota yhteen Savon ammatti- ja aikuisopiston Presidentinkatu 3:ssa kirjatut toimintatavat opiskelijoiden opiskelun henkilökohtaistamiseksi. Oppilaitoksen toimintaohjeet opiskelijoiden opiskelun henkilökohtaistamisessa koskevat ja velvoittavat ensisijaisesti ryhmänohjaajia, opinto-ohjaajia ja opettajia. Toiseksitavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia oppilaitoksen käytännöistä opiskelun henkilökohtaistamisessa eli opiskelijoiden näkemyksiä oppilaitoksen onnistumisesta heidän opiskelunsa henkilökohtaistumisen edistämisessä. Tässä työssä henkilökohtaistamisen käsite sidotaan elinikäisen oppimisen periaatteeseen ja viime vuosien koulutuskulttuurin muutokseen. Kehittämishankkeen empiirinen aineisto hankittiin kyselyllä, johon vastasi 88 ammatillista perustutkintoa suorittavaa opiskelijaa, joille oli tehty opintojen alussa hyväksilukuja. Kyselyn perusteella pyrittiin löytämään vastaukset kehittämishankkeelle asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämishankkeen tuloksena voidaan todeta, että Savon ammatti- ja aikuisopiston Presidentinkatu 3:n yksikössä toimitaan opiskelijoiden opiskelun henkilökohtaistamisen suhteen oppilaitoksessa kirjattujen toimintatapojen mukaan. Erityisesti opintojen alussa opiskelijat kokivat opiskelunsa henkilökohtaistumisen onnistuneen luvatulla tavalla. Sen sijaan opintojen edetessä opiskelun henkilökohtaistaminen prosessina unohtuu liian usein. Suurelle osalle kyselyyn vastanneista opiskelijoista opiskelun henkilökohtaistaminen ja opiskelun henkilökohtaistuminen on vieras asia, joten sen suhteen ei ole olemassakaan juuri minkäänlaisia odotuksia tai toiveita. Tulevaisuudessa opiskelun henkilökohtaistamisen lisääntyessäoppilaitoksessa joudutaan panostamaan henkilökohtaistamisesta tiedottamiseen, ohjaukseen ja käytännön järjestelyihin opetuksessa opiskelijoiden opintoaikojen nopeuttamiseksi ja opiskelun tehostamiseksi. This development project has two different targets. Firstly was to find and gather together all the procedures in the students studies personalization in Savo Vocational College in unit Presidentinkatu 3. The colleges procedures in students studies personalization are concerning first of all team counsellors, study counsellors and teachers. Secondly the goal was to find the students experiences in colleges practises in students studies personalizations. In this development project the personalization is tied on the life long learning principle and the changes in education culture in last decades. The empirical material of this development project was picked up by questionnaire, which has 88 participants of vocational students, who has got acceptance in there studies. The questionnaire was arranged to find the answers for the targets, which was aimed to this development project.The results of this development project are, that the personnel in Savo Vocational college acts according the procedures they have involved. Especially in the beginning of studies the students were satisfied in their studies personalization. But in the process of studies the personalization does not work any more. Thepersonalization of studies is quite strange for some students, so they do not wait anything for that. In the future the personalizations of the studies are increasing. Therefore the college have to charge resources in information of personalization, counselling and practical arrangements in teaching to answer the challenge of fastening study time and improving the studies.