Logistiikan ammattiosaamisen näyttö Riihimäen ammattioppilaitoksessa
Mäkiaho, Jari (2006)
Mäkiaho, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-155
Tiivistelmä
Tarkastelen ammattiosaamisen näyttöä, mitä ammattiosaamisen suunniteltaessa on otettava huomioon? Mitä laki vaatii? Miten ammattiosaamisen näyttö tulisi järjestää? Miten opiskelijaa täytyy valmentaa ammattiosaamisen näyttöön? Miten opiskelijat, opettajat sekä työnantajat suhtautuvat ammattiosaamisen näyttöön? Työpaikkaohjaajilla ja opettajilla on tärkeä tehtävä ammattiosaamisen näytön onnistumiselle. Ammattiosaamisen näytöt tehdään osatai kokonäyttönä, mikäli mahdollista todellisessa työympäristössä. Ammattiosaamisen näyttöjen määrä on lisääntynyt ja laatu parantunut, siksi kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä näyttöjen tarpeellisuudesta. Työelämällä on oma näkökantansa, mihin suuntaan ja miten heidän mielestään ammattiosaamisen näyttöjä pitäisi kehittää. Työelämässä tapahtuu koko ajan muutoksia, teknologia kehittyy ja tietotekniikkaa tarvitaan jokaisessa työpaikassa. Nämä asettavat koulutukselle ja näytöille uusia haasteita, sekä jatkuvaa kehittämistä. Logistiikka on laajentunut ja monipuolistunut tehtävä kenttänä koko globaalissa maailmassa. Logistiikka on suuressa murroksessa ja tiukassa kilpailutilanteessa ulkomaisten kuljetusketjujen saapuessa maahamme. Logistiikan tavoitteena on tuottaa nopea ja kilpailukykyinen palvelu tehokkaalla ammattimaisella toiminnalla. Logistiikka on keskittynyt viime vuosina ja alalla työskentelevien määrä on lisääntynyt. Yritysten ja koulun yhteistyön laajentaminen voisi tuoda uusia ideoita ja vahvistaa alan kehitystä alueellisella tasolla. Kalliiden kuljetuskaluston ja laitteiden käyttöä voitaisiin hyödyntää, niin opiskelijoiden opetuksessa kuin yritysten tuotannossa. Näin yritysten kone- ja laitekantaa voitaisiin pitää ajan tasalla ja opiskelijoilla olisi mahdollisuus käyttää ja tutustua logistiikan uusimpaan tekniikkaan. I'm observing the competence based qualification. What areas should be taken in consideration? What do the laws require? How the competence based qualification exam should be arranged? How shouldthe student be prepared for the competence based qualification? What do the students, teachers, and employers think about the competence based qualification? The workplace instructors and teachers have a significant role in successful organizing of the competence based qualification. The competence based qualificationexams are being held as a complete set or in parts, if possible, at normal workplaces,. The amount of the competence based qualifications has increased and their quality improved, because all parties agree on their usefulness. The working life has its own points of view of to which direction and how the competence based qualification should be developed. The working life is in continuously changing, the technology develops and the information technology is nowadays required in all jobs. These factors set new challenges to the teaching for the competencebased qualification, and require continuous improvement. The field of the logistics in the global market has widened and became more complex. The Finnish logistics industry is in great period of transition and in tight competition caused by the foreign logistics competitors expanding their operations to Finland. The goal of the logistics is to produce fast and competitive services by efficient professional actions. In the last years the field of the logistics has centred andthe amount of employees has increased. The co-operation between the companies and the schools can bring new ideas and strengthen the development of the logistics in the regional level. The expensive transport equipment could be more efficiently exploit both in the teaching and in the working life. The regional companies could maintain their machinery and the equipment up to date and the students have the access to the modern logistics technology.