Yhteistoiminnallista oppimista opettelemassa
Lahti, Mikko (2006)
Lahti, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-144
Tiivistelmä
Kehittämishanke perehtyy yhteistoiminnallisenoppimisen käsitteeseen. Selvitys pohjautuu kirjallisiin lähteisiin ja Pohjois- Karjalan ammattikorkeakoulussa toukokuussa 2005 tehtyyn kyselyyn jossa tutkittiin yhteistoiminnallisen oppimisen käsitteen tunnettuutta matkailun koulutusohjelman opettajien keskuudessa. Kyselyn tulokset puretaan tässä selvityksessä. Yhteistoiminnallinen oppiminen enemmän kuin yksittäinen opetusmenetelmä, yhteistoiminnallinen oppiminen on myös tapa suhtautua tietoon, oppimiseen toisiin ihmisiin jaympäristöön. Yhteistoiminnallisen oppimisen taustalla ovat humanistinen ihmiskäsitys sekä näkemys jonka mukaan oppija on aktiivinen uuden tiedon tulkitsija ja hän luo tiedolle merkityksiä aiempien kokemuksiensa perusteella, eli lähinnä konstruktivistinen oppimiskäsitys. Selvityksessä tarkastellaan yksityiskohtaisemminmyös joitakin opetusmenetelmiä joiden voidaan selvästi katsoa tukevan yhteistoiminnallista oppimista ja joiden avulla voidaan toteuttaa yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita käytännössä. Yhteistoiminnallisen oppimisen soveltaminen opetustyössä on johtanut erinomaisiin oppimistuloksiin. Näihin tuloksiin ei kuitenkaan päästä nojautumalla tiukasti vain konstruktivistisiin oppimisnäkemyksiin tai käyttämällä opetusmenetelmänä vain ja ainoastaan pienryhmä opetusta tai parityöskentelyä. Opetuksen tarkoituksena on opiskelijoiden monipuolinen kehittäminen,joten tarvitaan useita toisiaan tasapainottavia lähestymistapoja. Erilaiset oppilaat ja erilaiset aiheet tarvitsevat erilaisia ja monipuolisia opetusmenetelmiä. The report studies the concept of the cooperative learning. The report is based on written sources and inquiries done in May 2005 inNorth Carelian Polytechnic in which the concept of cooperative learning was studied among the teachers. The results are told in this report. The cooperative learning is more than a teaching method. It is a way to react to information, learning and environment. The cooperative learning is based mainly on a "new" earning ideas. Teaching methods which can be used to carry out the principles of cooperative learning in practise are examined in the report. The best learning results are obtained by using versatile teaching methods. The different subjects and the different pupils need several teaching methods. Keywords Cooperative learning, learning methods