"Mopaten ja meilaten": siivouspalveluyksikön sisäisen viestinnän kehittäminen sähköpostin avulla
Väyliö, Sirpa (2006)
Väyliö, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-138
Tiivistelmä
Jatkuvat toimintaympäristön muutokset edellyttävät nopeaa ja oikea-aikaista tiedon välittämistä työyhteisössä. Siivouspalveluyksikön sisäisen viestinnän keskeisenä ongelmana on ollut tiedonvälityksen hitaus ja ajanmukaisten ja vuorovaikutteisten viestintäkanavien puuttuminen. Tämä opinnäytetyö on Jyväskylän maalaiskunnan siivouspalveluyksikön sähköpostinkäyttöönottamiseen liittyvä kehittämistyö, jonka tavoitteena on parantaa siivouspalveluyksikön sisäistä viestintää. Jyväskylän maalaiskunnan uusi Internet-pohjainen sähköpostiohjelma mahdollisti sähköpostinkäytön myös siivouspalveluyksikön siivoojille. Sähköposti on tehokas viestintäväline edellyttäen, että se on kaikkien ulottuvilla ja kaikki osaavat käyttää sitä. Opinnäytetyön teoria käsittelee organisaation ja työyhteisön sisäistä viestintää, sen tehtäviä ja kanavia. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään Jyväskylän maalaiskunnan viestintästrategia,joka tukee sähköpostin käyttöönottamista siivouspalveluissa. Opinnäytetyössä raportoidaan kehittämistyö, sen lähtökohdat ja toteuttaminen. Kehittämistyössä käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmän keinoja, joilla selvitettiin siivouspalveluyksikön siivoojien koulutustarpeita ja seurattiin koulutuksissa opittujen asioiden siirtovaikutuksia työhön. Kehittämistyön tavoitteet sähköpostin käyttöön ottamisessa saavutettiin. Sähköposti on kaikkien ulottuvi lla ja kaikki käyttävät sitä. Se on tarjonnut siivouspalveluyksikön työntekijöille helppokäyttöisen ja tehokkaan viestintäkanavan työviestinnän hoitamiseen. Sähköpostin käyttöä tullaan kehittämään seuraavassa uudessa kehittämishankkeessa, jonka tavoitteena on sähköisten tilauslomakkeidenkäyttöön ottaminen vuonna 2006. Continuous changes within the operational environment require fast and on-time flow of information within the work community. A central problem with the communication of the Cleaning Unit has been the slowness of the information flow and the lack of current and interactive communication channels. This thesis is a development work for the introduction of electronic mail in the Cleaning Unit of the Rural Municipality of Jyväskylä. Its aim is to improve the internal communication within the Cleaning Unit. The Rural Municipality of Jyväskylä's new, Internet based E-mail programme enabled the cleaners in the Cleaning Unit also to use E-mail. Electronic mail is an efficient form of communication; provided that it is reachable for everybody and that everybody knows how to use it. The theoretical part of the thesis is about the internal communication of the organization and the working community, as well as its tasks and channels. Furthermore, the thesis introduces the communication strategy of the Rural Municipality of Jyväskylä, which supports the introduction of electronic mail within the Cleaning Unit. Furthermore, the thesis reports on the development, its starting points and its implementing. The development work used quantitative research methods. Though which the cleaners' needs for training were studied. In addition, the transfer of training into theory was also followed. The aims of the development work concerning the introduction of the E-mail werereached. Electronic mail is reachable for everyone and everyone uses it. E-mail has proven to be easy to use and efficient for the Cleaning Unit's cleaners' professional communication. The use of electronic mail will be developed during the following new development project, The goal us which is to introducethe use of electronic order forms during the year 2006.