Mielikuvien käyttö pianonsoitonopetuksessa
Isola, Laura (2009-01-21)
Isola, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264059113-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264059113-2
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä perehdytään mielikuvien käyttöön ja mielikuvaoppimiseen pianonsoitonopetuksessa. Tavoitteena oli tutkia, onko mielikuvien käytöstä hyötyä oppimiseen, sekä kerätä esimerkkejä mielikuvien käytöstä. Esimerkkien keräyksen taustalla oli halu antaa opettajille varmuutta niiden käytössä. Työ toteutettiin perehtymällä kirjallisuuteen oppimisesta ja oppimiskäsityksistä, mielikuvaoppimisesta ja mielikuvien käytöstä. Lisäksi kerättiin esimerkkejä mielikuvien käytöstä pohjautuen kirjallisuuteen, sekä omiin kokemuksiin. Työssä todettiin, että nykyisten oppimiskäsitysten pohjalta mielikuvien käytöstä on hyötyä opiskeltavan asian ymmärtämisessä ja oppimisessa. Lisäksi mielikuvien käyttö tukee luovuuden kehitystä ja tekee soittotunneista mieluisia. Työssä myös kritisoitiin sitä, että mielikuvien käytöstä puhutaan hyvin vähän, eikä sitä juuri opeteta didaktisissa aineissa.