Savusukelluskoulutuksen kehittäminen Pelastusopistossa
Suominen, Timo.; Puhakka, Timo. (2009-01-19)
Suominen, Timo.
Puhakka, Timo.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263904719-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263904719-5
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tarkoituksena oli tarkastella savusukelluskoulutuksen kehittämisen lähtökohtia, mahdollisuuksia ja toteuttamista Pelastusopistossa. Savusukellus on pelastajan työhön kuuluva vaativa tehtävä, jossa työturvallisuuteen liittyvät riskit ovat merkittäviä. Savusukelluskoulutuksessa sekä oppilaat että opettajat altistuvat useille haitallisille aineille. Tarkastelimme kehittämishankkeessamme tulipalon ja sammutustyön simuloinnin erilaisia mahdollisuuksia sekä eri maissa tekemiemme tutustumiskäyntien että Pelastusopiston nykyisen käytössä olevan palotalon tarjoamien mahdollisuuksien pohjalta. Tarkastelimme niitä haasteita, joita siirtyminen perinteisestä tulipalon simuloinnista kaasukäyttöiseen simulaattoriin aiheuttaa opetustyöhön. Samoin käsittelimme työturvallisuuteen, savusukellustekniikkaan ja savusukelluskoulututukseen yleensä liittyviä kysymyksiä. Työn tulos osoitti, että tulipalon simuloiminen kaasukäyttöisellä simulaattorilla verrattuna perinteiseen simulointiin polttamalla esimerkiksi lastulevyä, on kouluttajalle miellyttävämpi ja fyysisesti helpompi. Se vähentää selkeästi sekä oppilaan että opettajan altistumista erilaisille terveydelle haitallisille aineille. Samalla se luo uusia haasteita saada oppilas ymmärtämään oikean tulipalon käyttäytyminen. Uudessa simulaattorissa voidaan opettaa toimintaa todellisuutta jäljittelevissä tulipalotilanteissa. Uuden simulaattorin käyttö on mahdollista sisällyttää jo tällä hetkellä koulutusohjelmissa oleviin harjoituksiin. Harjoitukset muuttuvat merkittävästi siten, että oppilaiden savusukellusmäärät lisääntyvät oleellisesti ja näin ollen oppimistulokset ja oppimisen laatu paranee toistojen lisääntyessä. Myös kouluttajan rooli muuttuu uuden simulaattorin myötä, koska palautteen antaminen on entistä tärkeämpää.