Mielikuvat ja oppiminen laulupedagogiikassa
Viljamaa, Anne (2009-09-28)
Viljamaa, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-09-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254134184-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254134184-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan mielikuvaoppimista ja sen käyttöä laulun opetuksessa. Lisäksi työssä otetaan esille erilaisia oppijapersoonia ja niiden pohjalta kehiteltyjä oppimistyylejä. Äänenkäyttöön osallistuvia lihaksia ei voi nähdä ja kontrolloida ulkoa päin. Monien äänentuottoon osallistuvien lihasten hallinta on tiedostamatonta, siksi mielikuvien avulla ja niiden käyttämään oppimisella pyritään saamaan kuvitteellinen kontakti ja hallinta tarvittaviin lihaksiin. Laulun opetuksessa mielikuvat helpottavat uudenlaisen äänentuottotavan omaksumista ja auttavat harjoituksen tavoitteen muistamista. Erilaiset oppimistyylit määritellään oppijoiden ominaisuuksien mukaan auditiivisiksi, visuaalisiksi, kinesteettisiksi ja taktillisiksi. Jotta mielikuvat palvelisivat mahdollisimman hyvin laulamisen oppimista, on tärkeää tunnistaa yksilöiden erilaiset oppimistyylit ja tavat hahmottaa mielikuvia. Opinnäytetyössä on myös esimerkkejä laulun opetuksessa käytettävistä mielikuvista sekä mielikuvaharjoituksia oppimisen tehostamiseen. Opinnäytetyön teoreettinen tausta pohjautuu Suomessa aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin mielikuvien käytöstä laulun opetuksessa ja puheterapiassa.