Koulukotinuoren kotiuttaminen
Väisänen, Pekka (2009-09-23)
Väisänen, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-09-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1253707076-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1253707076-8
Tiivistelmä
Työn tavoite oli opettaa nuorta unelmoimaan ja suunnittelemaan rahankäyttöään. Lisäksi työn avulla selvitettiin nuoren arvomaailmaa sekä mitä hän oli valmis tekemään, jotta hänen unelmansa toteutuisivat. Tämän Tsemppi -työn tavoitteena oli myös vahvistaa nuoren itsetuntoa viimeisen lukuvuoden ponnistuksiin ja helpottamaan siirtymistä seuraavaan elämänvaiheeseen koulukodin jälkeen.
Tsemppi –työ tehtiin tukemaan OSUKO-ohjelmaa. OSUKO, oppilaan suunnitelmallisen kotiuttamisen ohjelma, on laitoksemme yhteinen työskentelyn malli peruskoulun viimeisellä luokalla oleville nuorille. Sillä pyritään varmistamaan nuoren hyvä ja sujuva siirtyminen seuraavaan elämänvaiheeseen koulukodin jälkeen.
Kehittämistyö alkoi Koivikossa syyskuussa 2008, ja se oli osa opetusharjoitteluani. Nuoret vastasivat esitettyihin kysymyksiin kirjallisesti pienryhmissä (3-4 nuorta).
Työ osoitti, että oppilaiden käsitykset päivittäistavaroiden hinnoista vaihtelivat paljon. Unelmointi oli joillekin vaikeaa ja outoa. Ihmetystä herätti, että nuorten arvomaailmassa materialismi oli taka-alalla. Ilmeni myös, että nuoret ovat valmiita ainakin kouluttautumaan, jotta unelmat toteutuisivat.
Työni myötä vahvistui käsitys, että nuoren kanssa pitää keskustella säännöllisesti rahankäytöstä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Valvotuissa oloissa rahankäyttö onnistuu, mutta lomilla ja vapaa-ajalla ei kovin hyvin.
Tsemppi –työ tehtiin tukemaan OSUKO-ohjelmaa. OSUKO, oppilaan suunnitelmallisen kotiuttamisen ohjelma, on laitoksemme yhteinen työskentelyn malli peruskoulun viimeisellä luokalla oleville nuorille. Sillä pyritään varmistamaan nuoren hyvä ja sujuva siirtyminen seuraavaan elämänvaiheeseen koulukodin jälkeen.
Kehittämistyö alkoi Koivikossa syyskuussa 2008, ja se oli osa opetusharjoitteluani. Nuoret vastasivat esitettyihin kysymyksiin kirjallisesti pienryhmissä (3-4 nuorta).
Työ osoitti, että oppilaiden käsitykset päivittäistavaroiden hinnoista vaihtelivat paljon. Unelmointi oli joillekin vaikeaa ja outoa. Ihmetystä herätti, että nuorten arvomaailmassa materialismi oli taka-alalla. Ilmeni myös, että nuoret ovat valmiita ainakin kouluttautumaan, jotta unelmat toteutuisivat.
Työni myötä vahvistui käsitys, että nuoren kanssa pitää keskustella säännöllisesti rahankäytöstä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Valvotuissa oloissa rahankäyttö onnistuu, mutta lomilla ja vapaa-ajalla ei kovin hyvin.