Opettajan ja oppilaan väliset vuorovaikutustaidot musiikin opiskelussa
Hirvilammi, Sanna-Kaisa (2009-08-25)
Hirvilammi, Sanna-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-08-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251981554-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251981554-2
Tiivistelmä
Vuorovaikutussuhteisiin kiinnitetään nykyään enemmän huomiota niin työelämässä kuin opiskelussa. Positiivisen ilmapiirin vaikutus työelämässä ja opiskelussa on huomattu parantavan
selvästi oppimis- ja työtuloksia.
Soitonopettajan ammatissa kohtaa hyvin eri elämäntilanteessa ja eri tasolla olevia oppilaita. Opettaja-oppilassuhteen ollessa avoin ja kommunikoiva pystytään pääsemään optimaalisiin oppimistuloksiin. Opettaja pystyy valikoimaan sopivimmat oppimismetodit kunkin oppilaan kohdalle, jos on tutustunut oppilaaseensa. Avoin kommunikointi avaa monta ovea. Usein didaktisissa oppaissa ei ole annettu suurta arvoa sosiaaliselle ympäristölle opetuksessa, mutta
opettaja ja varsinkin oppilaat kuitenkin tietävät miten suuri merkitys oppimiseen ja oppimistuloksiin on sillä minkälaisessa sosiaalisessa ympäristössä työskentelee. Opinnäytetyössä on esitelty erilaisia tilanteita joita soitonopettaja kohtaa tunteja pitäessään. Ensimmäiseksi esittelyssä ovat Kari Kurkelan ”oppilaan strategiat”. Kari Kurkela toimii
Sibelius-Akatemiassa. Oppilaan strategiat ovat esitelty instrumenttididaktiikan kannalta. Toisen musiikillisen näkökulman antavat Antti Juvonen sekä Mikko Anttila. Molemmat työskentelevät
muun muassa soitonopettajina. Kolmantena alueena ovat kommunikointitaidot yleisemmästä
näkökulmasta katsoen, sovellettuna kuitenkin musiikin opiskeluun.
selvästi oppimis- ja työtuloksia.
Soitonopettajan ammatissa kohtaa hyvin eri elämäntilanteessa ja eri tasolla olevia oppilaita. Opettaja-oppilassuhteen ollessa avoin ja kommunikoiva pystytään pääsemään optimaalisiin oppimistuloksiin. Opettaja pystyy valikoimaan sopivimmat oppimismetodit kunkin oppilaan kohdalle, jos on tutustunut oppilaaseensa. Avoin kommunikointi avaa monta ovea. Usein didaktisissa oppaissa ei ole annettu suurta arvoa sosiaaliselle ympäristölle opetuksessa, mutta
opettaja ja varsinkin oppilaat kuitenkin tietävät miten suuri merkitys oppimiseen ja oppimistuloksiin on sillä minkälaisessa sosiaalisessa ympäristössä työskentelee. Opinnäytetyössä on esitelty erilaisia tilanteita joita soitonopettaja kohtaa tunteja pitäessään. Ensimmäiseksi esittelyssä ovat Kari Kurkelan ”oppilaan strategiat”. Kari Kurkela toimii
Sibelius-Akatemiassa. Oppilaan strategiat ovat esitelty instrumenttididaktiikan kannalta. Toisen musiikillisen näkökulman antavat Antti Juvonen sekä Mikko Anttila. Molemmat työskentelevät
muun muassa soitonopettajina. Kolmantena alueena ovat kommunikointitaidot yleisemmästä
näkökulmasta katsoen, sovellettuna kuitenkin musiikin opiskeluun.