Opas satubaletin ohjaukseen Nurmeksen Sepot ry:n tanssijaostolle : kohti tiedostavampaa opettajuutta
Sormunen, Laura (2008-03-05)
Sormunen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251191652-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251191652-7
Tiivistelmä
Pedagogiseksi opinnäytetyökseen kirjoittaja teki ohjaamisoppaan satubaletin opetukseen Nurmeksen
Sepot ry:n tanssijaostolle, jossa teki päättöharjoittelua syksyllä 2008. Ohjaamisoppaassa tuodaan
esille huomioitavia asioita mm. tuntien suunnittelusta, yleisen työrauhan ja lapsille suotuisan
oppimisilmapiirin ylläpidosta, baletin alkeismateriaalista ja luovien harjoitusten käytöstä
lastentanssitunnilla. Oppaan tehtävänä on toimia kannusteena ja apuvälineenä satubaletin ohjauksessa. Pyrkimys on suunnata opetusta tavoitteelliseksi ja johdonmukaiseksi jatkumoksi kohti
perusopetuksen ryhmiä. Työssä hyödynnetään laaja-alaisesti paitsi tanssikirjallisuutta, myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua yleistä kirjallisuutta. Lasten liikuntakasvatukseen liittyvä kirjallisuus on hyvin hyödynnettävissä myös lasten tanssituntien pitoon. Kaikilla osa-alueilla samankaltaiset tavoitteet ja sisällöt toistuvat. Oppaassa pyritään antamaan pieniä vinkkejä siihen miten tanssitunnista tehdään tanssitunti jumppa-/liikuntatuokion sijaan.
Tavoitteellisen ja suunnitelmallisen opetuksen lähtökohtana tekijä pitää tavoitteiden tiedostamista
sekä pyrkimystä ja halua kehitykseen. Oppaan toivotaan herättävän ohjaajien mielenkiinto itsensä jatkuvaan kehittämiseen ja lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen.
Sepot ry:n tanssijaostolle, jossa teki päättöharjoittelua syksyllä 2008. Ohjaamisoppaassa tuodaan
esille huomioitavia asioita mm. tuntien suunnittelusta, yleisen työrauhan ja lapsille suotuisan
oppimisilmapiirin ylläpidosta, baletin alkeismateriaalista ja luovien harjoitusten käytöstä
lastentanssitunnilla. Oppaan tehtävänä on toimia kannusteena ja apuvälineenä satubaletin ohjauksessa. Pyrkimys on suunnata opetusta tavoitteelliseksi ja johdonmukaiseksi jatkumoksi kohti
perusopetuksen ryhmiä. Työssä hyödynnetään laaja-alaisesti paitsi tanssikirjallisuutta, myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua yleistä kirjallisuutta. Lasten liikuntakasvatukseen liittyvä kirjallisuus on hyvin hyödynnettävissä myös lasten tanssituntien pitoon. Kaikilla osa-alueilla samankaltaiset tavoitteet ja sisällöt toistuvat. Oppaassa pyritään antamaan pieniä vinkkejä siihen miten tanssitunnista tehdään tanssitunti jumppa-/liikuntatuokion sijaan.
Tavoitteellisen ja suunnitelmallisen opetuksen lähtökohtana tekijä pitää tavoitteiden tiedostamista
sekä pyrkimystä ja halua kehitykseen. Oppaan toivotaan herättävän ohjaajien mielenkiinto itsensä jatkuvaan kehittämiseen ja lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukemiseen.