Yhteistoiminnallisen oppimisen ja opettamisen kehittäminen mielenterveyskuntoutuksen ammatillisessa täydennyskoulutuksessa
Sinkkonen, Katri (2009-05-15)
Sinkkonen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249466665-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249466665-9
Tiivistelmä
Savon ammatti- ja aikuisopiston, sosiaali- ja terveysalan työelämän palvelujen kanssa suunniteltiin ja kehitettiin uusia pedagogisia ratkaisuja ammatillisena täydennyskoulutuksena toteutettuun mielenterveyskuntoutuskoulutukseen. Aikaisimpina vuosina koulutus on toteutettu luentopainotteisesti. Koulutus toteutettiin oppisopimuskoulutuksena ja koulutuksesta vastasi Savon oppisopimuskeskus. Teoreettisesta tiedosta vastasi Savon ammatti- ja aikuisopisto, Työelämänpalvelut. Kehittämisessä olivat mukana Jari Koskisuu, kouluttaja, tietokirjailija ja toimintaterapeutti sekä Risto Daavitsainen koulutuspäällikkö Savon ammatti- ja aikuisopistosta. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kokeilla miten hyvin yhteistoiminnallinen oppiminen soveltuu ammatilliseen täydennyskoulutukseen. Raporttiosuudessa kuvataan yhteistoiminnallista opetusta mielenterveyskuntoutuskoulutuksessa ja arvioidaan sen toteutumista suhteessa yhteistoiminnallisen opetuksen periaatteisiin ja aikuiskoulutuksen yleisiin tavoitteisiin. Arviointi on itsearviointia. Yhteistoiminnallisessa opetuksessa painottuvat tiedon rakentaminen ja sosiaalinen vuorovaikutus. Koulutus oli tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, mielenterveystyötä kouluttaville opettajille ja vertaisneuvojille. Vertaisneuvojat ovat työntekijöitä, jotka hyödyntävät omaa sairastumisen ja kuntoutumisen kokemustaan kuntoutusneuvonta työssä. Tavoitteena oli kuntouttavan työotteen ymmärtäminen ja omaksuminen sekä kuntoutumisvalmiuden tunnistaminen ja tukeminen. Opiskelijat syvensivät ammatillista osaamistaan mielenterveystyössä ja koulutuksessa. Koulutuksen päätyttyä opiskelijat ymmärsivät kuntoutumisen prosessin ja kuntoutuksen välisen yhteyden.