Maalauksen opintojen opetussuunnitelman laadinta Saimaan ammattikorkeakoulun kuvataiteen yksikölle
Wikström, Susa (2009-07-02)
Wikström, Susa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-07-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246520530-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246520530-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia maalaustaiteen opintojen opetussuunnitelma Saimaan ammattikorkeakoulun, kuvataiteen yksikölle. Opetussuunnitelman tarkoituksena oli selventää maalaustaiteen perusopintojen sisältöä sekä maalauksen ammattiopintojen sisältöä, jaksotusta ja ajoitusta. Opetussuunnitelmassa kartoitetaan opintojen suhdetta kuvataiteen alalla tarvittavaan osaamiseen. Lisäksi opetussuunnitelman avulla pyritään päivittämään ja yhtenäistämään oppilaitoksen toimintakäytäntöjä sekä konkretisoimaan sekä opettajille että oppilaille maalauksen koulutusohjelman tavoitteita ja mahdollisuuksia. Kehittämishankkeen taustalla vaikuttivat taiteen, taiteilijakuvan ja taidekoulutuksen tradition muutokset ja tulevaisuuden näkymät. Opetussuunnitelmaa kehitettäessä oli myös huomioitava uudet ammattikorkeakoulujen kuvataiteen koulutusohjelmakohtaiset kompetenssivaatimukset sekä ammattikorkeakouluissa tapahtuvat rakenteelliset muutokset. Käyn raportissani myös läpi kuvataidekoulutuksessa vallitsevia ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsityksiä sekä kuvataidekoulutuksen sisällä oleviaoppimisympäristöjä. Lisäksi käsittelen kuvataiteilijan ammattisivistyksen arvolähtökohtia sekä ammatillista sosialisaatiota. Kartoitin kuvataiteilijan ammattivaatimuksia ja osaamistavoitteita kirjallisuuden, internetin, taide-alan lehtien ja taiteilijaliittojen julkaisujen kautta. Lisäksi kävin keskusteluja ja neuvotteluja kollegoideni kanssa. Kehittämishankkeen liitteenä on kehittämishankkeen tuotos eli Saimaan ammattikorkeakoulun maalaustaiteen opetussuunnitelma. Opetussuunnitelman laadinta oli minulle ensimmäinen. Koin sen hyvin kehittävänä ja haasteellisena prosessina.