Dialogi verkkokurssilla : totta vai toiveajattelua?
Peltola, Sari-Maarit (2009-05-16)
Peltola, Sari-Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246449108-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246449108-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokurssi, jossa suurin osa oppimisesta perustuu opiskelijoiden väliseen verkkokeskusteluun. Tavoitteena oli saada tietoa tulevan verkko-opetuksen kehittämisen tueksi. Kehittämishanke toteutui vuoden 2008 lopussa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kuluttajapalveluihin suuntautuneiden restonomiopiskelijoiden Kuluttajaviestintä ja vaikuttaminen (3 op) –kurssilla, joka toteutettiin ensimmäistä kertaa lähiopetuksen sijaan verkkoversiona. Kurssin oppimisalustana toimi Optima ja sille osallistui 22 opiskelijaa, joista osa oli aikuisopiskelijoita. Verkkokurssi rakentui siten, että sen alussa oli intensiiviosuus, jossa keskusteltiin 10 päivän aikana kurssin aihepiirin liittyvistä teemoista opettajan keräämän materiaalin ja opiskelijoiden itse etsimän materiaalin perusteella. Opiskelijat lähettivät intensiiviosuuden aikana yhteensä 499 viestiä eli keskimäärin 23 viestiä/henkilö. Intensiiviosuuden jälkeen opiskelijoilla oli 1,5 kk aikaa perehtyä tarkemmin johonkin kurssin aihepiiriin kuuluvaan teemaan ja palauttaa sitä koskeva yksilö- tai ryhmätyö. Lopuksi opiskelijoiden tuli tehdä itsearviointi. Kehittämishankkeessa esitetyt lainaukset ovatkin peräisin opiskelijoiden palauttamista itsearvioinneista. Kehittämishankkeen perusteella on voidaan sanoa, että dialogi on mahdollista saavuttaa verkkokurssilla. Aidon dialogin saavuttamisen edellytyksenä on kuitenkin se, että oppimisalusta tukee dialogin syntymistä. Esimerkiksi Optimassa dialogin saavuttaminen oli vaikeaa keskustelutoiminnon kömpelyyden vuoksi, koska keskustelua oli paljon. Dialogi onnistunee Optimassa parhaiten silloin, kun osallistujia on korkeintaan 20. Kehittämishankeen avulla löytyi monia verkko-opetukseen hyvin sopivia käytänteitä. Myös joitain kehittämiskohteita löytyi. Esimerkiksi dialogin saavuttamista edistäisi se, että se kirjattaisiin näkyviin opintojakson tavoitteisiin.