Web-ohjelmoinnin oppimateriaalin uudistaminen
Mikkonen, Samuli (2009-06-30)
Mikkonen, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246343624-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246343624-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli uudistaa aiemmin tuotettu web-ohjelmoinnin oppimateriaali vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. Näihin vaatimuksiin kuului oppimateriaalin sisällöllinen ajantasaistaminen ja pedagogisen laadun parantaminen. Oppimateriaalin pedagogisen laadun parantamista tarkasteltiin konstruktiivisen oppimiskäsityksen ja opetuksen suunnittelun perustekijöiden kautta. Pedagogisen laadun parantamiseen kuului myös oppimateriaalin entistä tiiviimpi kytkeminen tietojenkäsittelyn ammatillisen perustutkinnon perusteisiin. Konstruktiivista oppimiskäsitystä peilattiin kehityshankkeen tekijän omiin kokemuksiin ammatillisena aikuiskouluttajana ja samalla täsmennettiin hänen käyttöteoriaansa. Opetuksen suunnittelua tarkasteltiin aluksi lineaarisen mallin mukaisesti, minkä jälkeen siirryttiin tarkastelemaan opetusta reflektiivisenä ja itseään korjaavana prosessina. Oppimateriaalin kytkemistä tietojenkäsittelyn perustutkinnon perusteisiin tarkasteltiin aihealueen keskeisen sisällön kautta. Toteutusvaiheen kuvailussa kerrataan varsinaisen uudistamistyön aikana ilmenneitä asioita. Samalla esitettiin perusteluja miksi tiettyihin ratkaisuihin päädyttiin. Yhteenvedossa pohditaan miksi oppimateriaalia tulee kehittää ja mitä se edellyttää opettajalta.