Erilainen oppija näytöissä Ammattiopisto Lappiassa
Harila, Irma; Karvonen, Sami; Liuski, Merja; Pajari, Nina; Seitamaa, Jyrki (2009-06-25)
Harila, Irma
Karvonen, Sami
Liuski, Merja
Pajari, Nina
Seitamaa, Jyrki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245915316-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245915316-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tehtiin Ammattiopisto Lappian erilaisten oppijoiden ohjauskäytäntöjen ja tuen tarpeen selvittämiseksi näyttöjen yhteydessä. Kehittämishankeen tarkoituksena oli selventää Ammattiopisto Lappian erityisopetuksen nykyistä toimintamallia. Työ tehtiin palvelemaan kaikkia Ammattiopisto Lappian aloja. Kehittämishanke sisältää esimerkkinäytöt sähkö-, catering-, ja hiusalaoilta. Näytöissä pääpaino on erilaisten oppijoiden tuen tarpeen ja ohjauksen näkökulmissa. Työn alkupuolella keskityttiin Ammattiopisto Lappian erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrään ja niihin syihin, jotka aiheuttavat lisätuen tarpeen. Lisäksi alkupuolella työtä kuvattiin erityisopetuksen nykyinen toimintaohje. Työ sisältää HOJKS- prosessimallin ja uudistetun HOJKS-lomakkeen (liite 1.). Erityisopetuksen toteutus ja seuranta sekä kehitysnäkymät käsiteltiin työn keskivaiheilla. Työn loppuosassa on alakohtaista pohdintaa erilaisten oppijoiden huomioimisesta näytöissä ja niihin liittyvää materiaalia löytyy liitteistä. Työmme tuloksena saimme havaita, että oppilaitoksessamme erityisopetuksen käytännöt olivat hyvinkin erilaisia. Erityisesti näytöissä erilaisten oppijoiden huomioiminen vaihteli huomattavasti. Huomionarvoista oli se, että lähes kaikilla aloilla erilaiset oppijat oli jotenkin huomioitu ja heille oli olemassa tukitoimia. Kaikille aloille yhteistä oli se, että ammattiosaamisen näytöissä edetään opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti ja lähtökohtana ovat kansalliset näyttöaineistot. Näyttötehtävien suunnittelussa, opettajalla tulisi olla tarpeeksi resurssia näytön valmisteluun ja tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaukseen näyttöjä varten. Toivottavasti tämä kehittämishanke palvelee koko Ammattiopiston henkilökuntaa näyttöjen suunnittelussa ja toteutuksessa, huomioiden erilaiset oppijat ja heidän tuen ja ohjauksen tarve erityisesti näytöissä. Erityisopetuksen toimintamallin selkeytyminen ja edelleen kehittyminen auttaa kaikkia Ammattiopisto Lappian osapuolia, jotka ovat jollain tavalla tekemisissä erityisopetuksen kanssa.