Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammattiosaamisen näytön yksilöllistäminen : esimerkki ammatillisen erityisoppilaitoksen ja työvalmennussäätiön yhteistyöstä
Nylander-Kananen, Eira (2009-06-23)
Nylander-Kananen, Eira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245742575-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245742575-1
Tiivistelmä
Ammattiosaamisen näytöt ovat koulutuksen järjestäjän ja työelämän yhdessä suunnittelema, toteuttama ja arvioima työtilanne. Ammattiosaamisen näytössä opiskelija osoittaa osaamistaan mahdollisimman aidossa työtilanteessa. Näytössä arvioidaan, miten hän on saavuttanut opetussuunnitelman perusteiden ammatillisten opintojen tavoitteissa määritellyn työelämän edellyttämän ammattitaidon. Ammattiosaamisen näytöt edellyttävät henkilökohtaisia opetussuunnitelmia. Kehittämishankkeen idea syntyi toimijoiden välisestä yhteistyöstä, joka on vielä melko uutta ammatillisessa erityisopetuksessa. Ns. kolmannen sektorin toimijoiden osuus erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden koulutuksessa on kuitenkin vahvistumassa. Ammatillisilla erityisoppilaitoksilla puolestaan on kehittämiskeskusvelvoite. Kehittämishankkeessa kehitettiin erityistä tukea tarvitsevien ammattiosaamisen näyttöjä. Hankkeessa toteutettiin oppilaitoksen ulkopuolinen näyttö työvalmennussäätiössä, kehitettiin materiaalia ammattiosaamisen näyttöön sekä kokeiltiin vertaisarviointia näytössä. Näyttötilanteen, -materiaalien ja arvioinnin vertaisarvioinnin avulla saadaan kokemustietoa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ammattiosaamisen näyttöjen edelleen kehittämiseen. Kehittämishankkeen tavoitteena oli myös tukea erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työllistymistä. Kun opiskelija työllistyy oppilaitoksen, työvalmennussäätiön ja työpaikan yhteistyönä avoimille työmarkkinoille arvokas tavoite on saavutettu. Yhteistyön aikana asiantuntijat kehittävät omaa osaamistaan ja näin tietotaito karttuu kohderyhmän parhaaksi.