Asiakkuuden hallinnan kehittäminen : case Oy Masajo Ab
Kuosmanen, Samuel (2009-03-16)
Kuosmanen, Samuel
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245315885-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245315885-5
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Oy Masajo Ab:n hajanaisesti toimivaa asiakashallintaa. Kehitystutkimustyönä tehtävän opinnäytetyön oli tarkoitus toteuttaa järjestelmä, joka olisi helppokäyttöinen eikä vaatisi suurta työmäärää käyttöönotossa tai päivittämisessä. Järjestelmän toivottiin lisäävän yrityksen näkyvyyttä ja tarjoavan edullisen ja tehokkaan tavan olla yhteydessä jälleenmyyjiin. Osana opinnäytetyötä toteutettiin järjestelmä, joka mahdollistaa jälleenmyyjien omatoimisen rekisteröitymisen ja omien tietojen hallinnoimisen. Rekisteröityneiden jälleenmyyjien kauppakohtaiset tiedot julkaistiin koko maan kattavalla kartalla Masajon nettisivuilla. Sieltä yksityisasiakkaat voivat löytää nopeasti alueensa lähimmän jälleenmyyjän. Jälleenmyyjien tiedoista näkee, mitä Masajon tuotteita heillä on myytävänä. Järjestelmän toteuttamisen lisäksi seurattiin, kuinka jälleenmyyjät reagoivat kutsuun rekisteröityä uuteen järjestelmään ja kuinka aktiivisesti he käyttivät järjestelmää. Rekisteröinnin houkuttimena oli oman yrityksen näkyminen oman alueen asiakkaille. Järjestelmä otettiin hyvin vastaan. Suurin osa jälleenmyyjistä rekisteröityi järjestelmään. Jälleenmyyjien näkyvyys kartalla aktivoi passiivisia jälleenmyyjiä ja toimi myös houkuttimena kutsuen uusia edustajia. Työn toimeksiantaja hyötyi päivitetyistä jälleenmyyjätiedoista. Järjestelmän kautta Masajo voi lähettää tärkeitä tiedotteita oikealle kohderyhmälle massapostituksen tavoin. Työn tuloksena voidaan todeta, että toimeksiantajayrityksellä on nyt toimiva asiakashallintajärjestelmä. Tyytyväisiä ovat toimeksiantajan lisäksi jälleenmyyjät, jotka voivat tuntea olevansa virallisia edustajia, ja yksityisasiakkaat jotka voivat löytää lähimmän jälleenmyyjänsä helposti. Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä Oy Masajo Ab:n kaltaisille yrityksille.