Korkokattoturvaa omaan talouteen : case: Nordea pankki Suomi Oyj, Kangasniemi /
Vehkajärvi, Saana. (2009-05-04)
Vehkajärvi, Saana.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242391462-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242391462-9
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia asuntolainarahoituksen yleisimpiä turvallisuuselementtejä. Tavoitteena oli selvittää korkokaton ottamiseen vaikuttavia tekijöitä ja tyytyväisyyttä korkokattoon ostopäätöksen jälkeen. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi Nordea Pankki Suomi Oyj:n Kangasniemen konttori. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista otetta, ja aineisto koottiin postikyselynä, joka toteutettiin satunnaisotantana Nordea Pankki Suomi Oyj:n Kangasniemen konttorin asuntolaina-asiakkaille. Otoskoko oli 49 % 188 taloudesta ja vastausten määrä 37 kappaletta, joten vastausprosentti oli 40. Tutkimuksen viitekehys koostuu kuluttajan päätöksenteosta ja riski-käsitteen ymmärtämisestä, henkilöasiakkaan asuntolainarahoituksesta sekä asiakaspalvelun merkityksestä pankkialalla. Korkokaton ottamisen syynä useimmiten oli halu turvautua korkotason nousulta, mutta sen ottamisella haluttiin turvata myös omaa taloutta. Tarjoustapahtuman tärkeimmiksi asioiksi nousivat myyntineuvottelijan asiantuntevuus, korkokaton selkeä esittely sekä hyötyjen ja ominaisuuksien esille tuominen. Tarjouksen jälkeen korkokaton oli useimmiten ottanut pieni- tai keskituloinen palkansaajalapsiperhe tai yksinäinen nainen. Korkokatto oli antanut turvaa ottajilleen turvallisuuden tunteena erittäin hyvin ja taloudellisestikin hyvin. Tyytyväisyydestä kertoo myös se, että 80 % korkokaton ottaneista on suositellut tai suosittelisi korkokattoa muillekin. Kangasniemen Nordeassa on tarjottu hyvin aktiivisesti korkokattoa, ja palveluneuvottelut ovat toteutuneet asiakkaiden mielestä hyvin tai erittäin hyvin. Palveluneuvottelussa koettuja onnistumisia voidaan entisestään parantaa keskittymällä vielä paremmin hyötyjen ja ominaisuuksien esittelemiseen ja esittelyn selkeyteen. Myös korkokaton aktiivista tarjoamista kannattaa jatkaa, sillä vastanneiden joukossa oli asuntolaina-asiakkaita, joille korkokattoa ei ollut tarjottu, mutta jotka todennäköisesti sen ottaisivat.