Arvoperusta ja opetussuunnitelma musiikkioppilaitoksessa
Savolainen, Simo U (2009-05-14)
Savolainen, Simo U
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242293769-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242293769-6
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tarkastelemaan arvokäsitteitä, joita opetushallituksen opetussuunnitelman perusteissa ja Musiikinystäväin musiikkiopiston opetussuunnitelmasta löytyy. Tärkeitä arvomääreitä ovat esimerkiksi hyvä musiikkisuhde, edellytysten luominen elinikäiselle musiikin harrastamiselle ja valmiuksien antaminen musiikkialan ammattiopinnoille. Viimeinen porras tarkastelussa keskittyy pohdiskelemaan arvojen toteutumista opinnäytteen tekijän omassa arkityössä. Opetushallituksen laatimat Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet vahvistettiin 2002. Sen alussa määritellään laajan oppimäärän tehtävä, arvot ja yleiset tavoitteet. Oppimiskäsitys on konstruktivistinen ja tätä asiakirjaa mallina ja apuna käyttäen musiikkioppilaitokset ovat muotoilleet omat opetussuunnitelmansa, jotka tuli ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2004. Musiikkioppilaitosten toimintaperiaatteissa ja arvopohjassa on tapahtunut suuria muutoksia, kun vertailukohdaksi otetaan vaikkapa 25 vuoden aika. Aiemmin toiminnan keskiössä olivat järjestelmä, normit ja säädökset, joiden mukaan oppilaan tuli edetä opinnoissaan. Oppilasta ikään kuin peilattiin olemassa oleviin säädöksiin ja normeihin. Tänä päivänä tärkeitä arvoja musiikkioppilaitoksen arjessa ovat esimerkiksi hyvä musiikkisuhde ja musiikin ilo. Oppilasta pidetään yksilönä ja hänen henkistä kasvua ja sosiaalisuuden kehittymistä pidetään tärkeinä asioina. Opinnäytetyöhön sisältyy historiallinen osuus musiikinopetuksen arvojen kehittymisestä ja kaksi tärkeätä alkulähdettä ovat kansakoululaitoksen ja musiikkioppilaitoksen kehittyminen. Musiikkikasvatusfilosofinen osuus luo ymmärrystä arvokäsitteiden takana olevaan ajatteluun. Tänä päivänä musiikkioppilaitoksissa kohdataan lapsi ja nuori ymmärtäen hänet yksilönä. Musiikillisen lahjakkuuden herättäminen, luovuuden ja sosiaalisten taitojen kehittäminen ovat tärkeimpiä tavoitteita. Toimintaa määrittävässä keskiössä on opetussuunnitelma ja tämä kaikki vaatii opettajilta suurta ammattitaitoa.