Ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan hyödyntäminen tekniikan opetuksessa
Laasanen, Mikko (2009-05-05)
Laasanen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241522397-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241522397-1
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystoiminta (T&K) sekä julkisella rahoituksella toteutettavat hankkeet laajentavat merkittävällä tavalla ammattikorkeakoulujen laitteisto- ja osaamisresursseja. Monissa tapauksissa T&K-toiminta on kuitenkin lähtenyt kehittymään erilleen opetuksesta. Tässä työssä haluttiin kehittää Savonia-ammattikorkeakoulun (AMK) sähkö- ja tietotekniikka-alan T&K-yksikön yhteistyötä alan opetuksen kanssa. T&K-yksikön keskeisiksi vahvuuksiksi tunnistettiin erittäin modernit laitteistoresurssit ja henkilöstön osaamisen ajankohtaisuus, joka on kehittynyt erilaisten tutkimushankkeiden myötä. Työssä kehitettiin Savonia-AMK:n elektroniikan ja information technology koulutusohjelmien opetussuunnitelmiin kaksi uutta laboratoriotyökurssia, joissa hyödynnetään T&K-yksikön laitteistoresursseja ja joissa opettajina toimii T&K-henkilöstö. Tämän lisäksi liitettiin kahteen sähköalan ja yhteen konealan kurssiin T&K-yksikössä tehtävää laboratorio-opetusta ja esittelyjä. Toimenpiteiden johdosta T&K-yksikön opetusmäärä ja opetuskontaktit kasvoivat yli kaksinkertaiseksi verrattuna tilanteeseen vuosina 2006 - 2008. T&K-toiminnassa tarvitaan toisinaan lopputyöntekijöitä myös oman osaamisalueen ulkopuolelta (esim. sähköosaston T&K-yksikköön muotoilija). Tässä kehittämishankkeessa suunniteltiin Savonia-AMK:n www-sivuille tietokantajärjestelmä, jossa T&K-yksiköt ja opettajat voivat ilmoittaa koko oppilaitoksen tasolla vapaista opinnäytetyöaiheista. SQL-tietokannan liittäminen Oracle-pohjaiseen www-sivustoon on aloitettu tämän kehittämishankkeen kirjoittamisvaiheessa. Erityisesti sähkö- ja tietotekniikka-alalla on ongelmana opiskelijoiden rekrytointi ja suuri keskeyttämismäärä. Median antamaa kuvaa esim. elektroniikka-alan alasajosta Suomessa on vaikea muuttaa, mutta opiskelijoiden motivaatiota opiskeluun ja rekrytointia voidaan parantaa käyttämällä hyväksi T&K-toiminnan kautta saatavia esimerkkejä oikeasta työelämästä. Toimivat kontaktit opettajiin ja opiskelijoihin vahvistavat myös T&K-toimintaa – keskeisiä menetelmiä ovat opiskelija- ja opettajaresurssien hyödyntäminen hankkeiden toteutuksessa.