Vaatetusalan pk-yrityksen visuaalinen ilme ja viestintäcase Erja Raittinen Oy /
Jäntti, Sohvi. (2008-05-21)
Jäntti, Sohvi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240914238-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240914238-6
Tiivistelmä
Yrityksen visuaalinen viestintä on yksi tärkeimmistä tekijöistä pyrittäessä yrityksen oman
erikoislaadun esiintuomiseen ja kilpailijoista erottumiseen. Onnistunut markkinointimateriaali
on hyvä väline tunnettuuden lisäämisessä ja kohderyhmän tavoittamisessa. Erityisen tärkeäksi vaatetusalan pienille ja keskisuurille yrityksille visuaalisen ilmeen suunnittelun tekee alalla vallitseva kova kilpailu ja suuri tarjonta.
Tutkimus pyrki selvittämään erottumisen ja oman erikoisosaamisen esiintuomiseen tarvittavat viestinnälliset työkalut keskittyen visuaaliseen viestintään. Painopiste oli viestinnän suunnittelun
ja siihen panostamisen tärkeydessä. Myös viestinnän suunnittelun hyödyt yrityksen
kehittymiselle pitkällä aikavälillä pyrittiin tuomaan esiin. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus,
jossa lähteenä käytettiin valmiita, jo olemassa olevia aineistoja ja tutkijan omia havaintoja. Koko tutkimus toteutettiin vaatetusalan näkökulmasta, mutta myös muun alan pk-yritykset voivat hyötyä siitä. Tutkimuksen tilaaja oli keskisuomalainen, pieni vaatetusalan yritys Erja Raittinen
Oy, jolle tutkimuksen yhteydessä suunniteltiin ja toteutettiin uusi visuaalinen ilme ja markkinointimateriaali. Graafisessa suunnittelussa mukana oli toinen opiskelija viestinnän
koulutusohjelmasta.
Tutkimus aloitettiin suunnittelemalla toimeksiantajayritykselle visuaalinen ilme ja
markkinointimateriaali. Samaan aikaan suunnittelutyön kanssa ja sen jälkeen tutustuttiin
markkinointia, menekinedistämistä ja graafista suunnittelua käsitteleviin teoksiin, joihin
varsinainen tutkimusosuus perustuu. Lopputuloksena on vaatetusalan pk-yrityksille suunnattu
tietopaketti visuaalisen viestinnän merkityksestä, toteutuksesta ja hyödyistä. Case-esimerkkinä toimii toimeksiantajayritys. Tutkimusta voidaan jatkossa käyttää hyödyksi muissa vaatetusalan yrityksissä suunniteltaessa niille graafista ilmettä ja viestintää.
erikoislaadun esiintuomiseen ja kilpailijoista erottumiseen. Onnistunut markkinointimateriaali
on hyvä väline tunnettuuden lisäämisessä ja kohderyhmän tavoittamisessa. Erityisen tärkeäksi vaatetusalan pienille ja keskisuurille yrityksille visuaalisen ilmeen suunnittelun tekee alalla vallitseva kova kilpailu ja suuri tarjonta.
Tutkimus pyrki selvittämään erottumisen ja oman erikoisosaamisen esiintuomiseen tarvittavat viestinnälliset työkalut keskittyen visuaaliseen viestintään. Painopiste oli viestinnän suunnittelun
ja siihen panostamisen tärkeydessä. Myös viestinnän suunnittelun hyödyt yrityksen
kehittymiselle pitkällä aikavälillä pyrittiin tuomaan esiin. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus,
jossa lähteenä käytettiin valmiita, jo olemassa olevia aineistoja ja tutkijan omia havaintoja. Koko tutkimus toteutettiin vaatetusalan näkökulmasta, mutta myös muun alan pk-yritykset voivat hyötyä siitä. Tutkimuksen tilaaja oli keskisuomalainen, pieni vaatetusalan yritys Erja Raittinen
Oy, jolle tutkimuksen yhteydessä suunniteltiin ja toteutettiin uusi visuaalinen ilme ja markkinointimateriaali. Graafisessa suunnittelussa mukana oli toinen opiskelija viestinnän
koulutusohjelmasta.
Tutkimus aloitettiin suunnittelemalla toimeksiantajayritykselle visuaalinen ilme ja
markkinointimateriaali. Samaan aikaan suunnittelutyön kanssa ja sen jälkeen tutustuttiin
markkinointia, menekinedistämistä ja graafista suunnittelua käsitteleviin teoksiin, joihin
varsinainen tutkimusosuus perustuu. Lopputuloksena on vaatetusalan pk-yrityksille suunnattu
tietopaketti visuaalisen viestinnän merkityksestä, toteutuksesta ja hyödyistä. Case-esimerkkinä toimii toimeksiantajayritys. Tutkimusta voidaan jatkossa käyttää hyödyksi muissa vaatetusalan yrityksissä suunniteltaessa niille graafista ilmettä ja viestintää.