Ongelmaperustaisen opetuksen ja oppimisen kehittäminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun laboratorioalalla
Rautiainen, Jukka (2009-03-16)
Rautiainen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240228082-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240228082-5
Tiivistelmä
Ongelmaperustaisen opetuksen ja opiskelun kehittäminen Oulun seudun ammattikorkeakoulun laboratorioalalla on
tehty yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun kanssa. Myös väitöskirjaohjaajani Maija Aksela Helsingin
yliopistosta on ollut työssä mukana.
Kehittämishankkeen tarkoituksena on tutkia miten hyvin PBL soveltuu ammattikorkeakouluopetukseen.
Raporttiosuudessa kuvataan ongelmaperustaista opetusta ja Oulun seudun ammattikorkeakoulua. Myös
toteutettavan kurssin kuvaus on raportissa.
Ongelmaperustaisessa oppimisessa painottuu työelämälähtöisyys. Opetus on tarkoitettu laboratorioanalyytikoiksi
valmistuville ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden luonnontieteellistä
ajattelutapaa, kemian teorian soveltamiskykyä käytäntöön, opettaa tiedonhakua ja kehittää ongelmanratkaisutaitoja
ja ryhmätyöskentelyä. Tavoitteena on myös se, että opiskelija hallitsee erilaisten analyysimenetelmien validoinnin
ja testauksen sekä ymmärtää validoinnin merkityksen analyysitulosten luotettavuuden ja laboratorion toiminnan
kannalta.
Ongelmaperustaiseen oppimiseen perehtyminen muutti ajattelutapaa ongelman ratkaisusta. Se on hyvä vaihtoehto
ammattikorkeakouluopetukseen.
tehty yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun kanssa. Myös väitöskirjaohjaajani Maija Aksela Helsingin
yliopistosta on ollut työssä mukana.
Kehittämishankkeen tarkoituksena on tutkia miten hyvin PBL soveltuu ammattikorkeakouluopetukseen.
Raporttiosuudessa kuvataan ongelmaperustaista opetusta ja Oulun seudun ammattikorkeakoulua. Myös
toteutettavan kurssin kuvaus on raportissa.
Ongelmaperustaisessa oppimisessa painottuu työelämälähtöisyys. Opetus on tarkoitettu laboratorioanalyytikoiksi
valmistuville ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden luonnontieteellistä
ajattelutapaa, kemian teorian soveltamiskykyä käytäntöön, opettaa tiedonhakua ja kehittää ongelmanratkaisutaitoja
ja ryhmätyöskentelyä. Tavoitteena on myös se, että opiskelija hallitsee erilaisten analyysimenetelmien validoinnin
ja testauksen sekä ymmärtää validoinnin merkityksen analyysitulosten luotettavuuden ja laboratorion toiminnan
kannalta.
Ongelmaperustaiseen oppimiseen perehtyminen muutti ajattelutapaa ongelman ratkaisusta. Se on hyvä vaihtoehto
ammattikorkeakouluopetukseen.