Ymmärrämmekö opiskelijoitamme?: opintojen viivästymiseen ja keskeyttämiseen vaikuttavia tekijöitä ammatillisessa koulutuksessa
Salmi, Eira (2009-03-08)
Salmi, Eira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238993501-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238993501-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutustuin nuoruuden määritelmään, elämänkulkuteorian asettamiin kehitystehtäviin nuoruudessa sekä siihen millaiset mahdollisuudet meillä on ymmärtää tämän päivän nuorisoa. Työssäni käsittelen yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia ja odotuksia, joita yhteiskunta asettaa tämän päivän nuorelle. Koulussa tapahtuneisiin muutoksiin tutustuin käsittelemällä koulun arvostuksen ja toimintakulttuurin muutosta sekä tutustuin opettajien nykyisiin työtehtäviin sekä odotuksiin joita opiskelijat koululle nykypäivänä asettavat. Kehittämishankkeessa on käsitelty myös oppimistapahtuman, identiteetin, motivaation sekä oman elämänhallinnan vaikutuksia nuorten opiskeluun ja elämään. Osana kehittämishanketta teetin Mäntän seudun ammattioppilaitoksen neljännen vuoden opiskelijoilla kyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää miksi opinnot olivat venyneet, miltä vuosilta ja mistä aineista tehtävät olivat jääneet rästiin, millaista tukea ja apua opiskelijat olivat saaneet opintojensa aikana, mitkä olisivat opiskelijoiden mielestä mahdollisia syitä opintojen venymiseen sekä millaisia järjestelyitä ja apuja olisivat valmiita ottamaan vastaan, jotta opinnot saataisiin suoritettua. Työn lopuksi on luotu lyhyt katsaus miten toimia perusopetuksen sekä toisen asteen välisessä nivelvaiheessa sekä mitä tarkoitetaan työpajatoiminnalla.