Palvelun tuotteistaminen
Lahti-Nuuttila, Kaisa. (2009-02-09)
Lahti-Nuuttila, Kaisa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238665496-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238665496-7
Tiivistelmä
Palveluyhteiskunnassa monet yritykset joutuvat menestyäkseen tarjoamaan asiakkailleen konkreettisten tuotteiden ohella myös palveluita. Tuotteistamalla palvelusta saadaan luotua menestyvä tuote, jota on helppoa ja tehokasta tuottaa ja myydä. Järjestelmällinen tuotteistaminen tarjoaa merkittävän kilpailuedun tehostamalla yrityksen sisäisiä toimintoja, ja tuotteistamisen tulisikin kuulua olennaisena osana yrityksen strategiaan. Erityisesti itsenäistä yrittäjyyttä suunnitteleva hyötyy tuotteistamisen periaatteisiin perehtymisestä, mutta myös yrityksen työntekijänä toimivan on hyvä ymmärtää sen merkitys ja peruselementit. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys Isoweli Oy on suomalainen, vuodesta 1999 toiminut IT-alan yritys, joka tarjoaa IT-alan ratkaisuja lähinnä pk-yrityksille Jyväskylän lähistöllä ja pääkaupunkiseudulla. Kehitystyön tarkoituksena oli dokumentoida ja määritellä toimeksiantajan tärkeintä palvelutuotetta ja luoda siitä palvelukuvaus. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämisprojekti. Teoriaosuus käsittelee tuotteistamisen vaiheet, hyödyt ja edellytykset pääpiirteittäin sekä kuvaa tuotteistamisen prosessin kokonaisuutena. Työssä esitellään myös tuotteistamisen tuottamia konkreettisia tuotoksia. Työn empiirinen osuus muodostui käytännön kehitystyöstä, joka suoritettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa haastattelujen ja palaverien muodossa. Kehitystyön tuloksena syntyi palvelukuvausdokumentti yhdestä toimeksiantajayrityksen palvelutuotteesta. Palvelun yksityiskohtainen läpikäyminen kiinnitti myös huomion ongelmakohtiin ja synnytti uusia ideoita palvelutuotetta koskien, joten dokumentoinnin edistyessä myös palvelua saatiin kehitettyä entistä toimivampaan suuntaan. Muistiin kirjattiin myös esille tulleet kehitysideat, joiden pohjalta toimeksiantaja voi halutessaan yhä kehittää palvelua tulevaisuudessa.