Olen taas tässä päivässä: Kake-projektin merkitys keskisuomalaisten näkövammaisten elämässä
Pyykkönen, Maria (2009-03-24)
Pyykkönen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237979683-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237979683-5
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Keski-Suomen Näkövammaiset ry:n kanssa. Yhdistyksen toimesta on vuonna 2001 alkanut Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) rahoittama näkövammaisten viestintä- ja tietoteknisten taitojen kartoitus- ja kehittämishanke eli Kake-projekti. Sen puitteissa on järjestetty viestintä- ja tietoteknistä koulutusta; kursseja, nettikahviloita ja atk-kerhoja näkövammaisille yhdistyksen jäsenille. Tutkin projektin vaikutuksia keskittyen syksyn 2005 ja vuoden 2008 välisenä, eli Kake-projektin toisen vaiheen, aikana järjestettyyn toimintaan. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten koulutukset ovat onnistuneet ja millaisena keskisuomalaiset näkövammaiset ovat projektin kokeneet. Tavoitteena on tutkimuksen avulla jatkossa kehittää näkövammaisten viestintä- ja tietoteknistä koulutusta. Kyselyyni vastasi 20 koulutuksiin osallistunutta näkövammaista henkilöä ja 19 koulutuksiin ei- osallistunutta yhdistyksen jäsentä. Lisäksi haastattelin viittä (5) vertaiskouluttajaa. Tuloksissa on tuotu esille myös projektin seurantaryhmän jäsenten ajatuksia. Tärkeimmät tutkimustulokset koskevat koulutuksen järjestämistä ja siihen liittyviä kehittämishaasteita. Lisäkoulutuksen tarvetta on paljon. Näkövammaiset toivovatkin pidempiä ja perusteellisempia koulutuksia. Myös kotona tapahtuvaa ohjausta toivotaan. Tarve koulutukseen lähtee jokapäiväisestä elämästä. Tärkeää olisi, että kaikki näkövammaiset olisivat tietoisia viestintä- ja tietoteknisten apuvälineiden ja ohjelmien tuomista mahdollisuuksista. Tietoyhteiskuntakehityksen myötä yhä enemmän yleisiä palveluja siirtyy verkkoon tietokoneen avulla käytettäviksi. Tietotekniikan perustaidoista on tullut yksi näkövammaisen itsenäisen elämän keskeinen edellytys. Näkövammaisten osallisuus tietoyhteiskuntaan on haaste, mutta se on mahdollisuus saavuttaa mm. tarjoamalla näkövammaisille riittävästi ja laadukasta tukea ja koulutusta sekä mahdollisuus esteettömään tiedonsaantiin.