Maailmalta ideoita hakemassa : kansalaisopiston kädentaitojen ohjaamiseen
Niemelä, Päivi (2008-05-10)
Niemelä, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237553476-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237553476-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli kirjata kokemuksia Lakeudenportin kansalaisopiston osallistumisesta Eu:n kansainväliseen aikuiskoulutuksen Gruntvig 2 – hankkeeseen kädentaitojen opetuksesta. Tämän hankkeen nimeksi annettiin KERI –projekti. KERI –projektin tavoitteena oli huolehtia siitä, että katoamassa olevien kädentaitojen osaaminen saadaan siirtymään sukupolvelta toiselle. Lisäksi tehtävänä oli pohtia sitä, mitä kokemukset Gruntvig 2 –hankkeen kansainvälisestä yhteistyöstä merkitsevät kansalaisopiston toiminnassa, ja miten ne näkyvät opettajuudessa. Työssä pohditaan myös kokemuksia yhteisopettajuudesta kansalaisopiston kädentaitojen kurssin pitämisestä ja opetussuunnitelman tekemisestä. Työssä kirjattiin kansainvälisen projektin toiminnan tapahtumat. Työssä selvitettiin vapaan sivistystyön lakien merkitystä kansalaisopiston toimintaan ja omaan opettajuuteen. Työssä pohdittiin myös sitä, mitä Gruntvig 2-hankkeen kansainvälinen toiminta on antanut opettajana toimimiselle. Gruntvig 2 –hankkeen yhteydessä Lakeudenportin kansalaisopistossa järjestettiin kurssi, jonka aiheena oli ”komeroiden kätköistä”. Työssä kerrotaan kokemuksia kurssin järjestämisestä ja uuden kurssin opetussuunnitelmatyöstä. Työn tuloksena syntyi opetussuunnitelma ”kädentaitojen siirtäminen ja säilyttäminen” –kurssille, jossa otetaan huomioon Gruntvig 2 –hankkeen toiminnalliset tavoitteet. Lisäksi työssä koottiin omia kokemuksia kansainvälisestä toiminnasta ja sen vaikutuksesta omaan opettajuuteen.