Pianonsoiton ryhmäopetus soitinopintojen tavoitteiden näkökulmasta
Lampela, Teemu. (2008-06-11)
Lampela, Teemu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236933305-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236933305-4
Tiivistelmä
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena tavoitteena kartoittaa opettajien näkemyksiä pianonsoiton ryhmäopetuksen mahdollisuuksista soitinopinnoille asetettujen tavoitteiden toteuttamiseen. Vastausten tueksi on haettu myös perusteluja, sekä kuvausta opettajien käytännön toiminnasta ryhmäopetuksen parissa. Lisäksi haastateltavien taustoja on selvitetty kuvausten ja perusteluiden arvioimiseksi. Tapaustutkimuksen tutkimusongelmat ovat seuraavat: 1. Kuinka pianonsoiton ryhmäopetus toimii taiteen yleisen opetussuunnitelman perusteiden (2005) soitonopetukselle antamien tavoitteiden saavuttamisessa? 2. Millaisia kokemuksia pianonsoiton ryhmäopetuksesta on? 3. Millaisia mahdollisuuksia pianonsoiton ryhmäopetukseen on löydettävissä? Työn vastakkainasettelupareina toimivat ryhmäopetus ja yksilöopetus, sekä vapaa säestys ja klassinen pianonsoitto. Vastauksissa kyselyyn ja haastatteluihin ryhmäopetus nähtiin pääsääntöisesti tehokkaampana kuin yksilöopetus, tosin tietyin varauksin. Sen sijaan klassisen pianonsoiton ja vapaan säestyksen väliset erot olivat selitettävissä muillakin tekijöillä.