Nuoren opettajan itsetunto ja sen kehittyminen opintojen aikana
Jukkola, Sanna-Maria (2008-12-09)
Jukkola, Sanna-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236931688-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236931688-7
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyön tavoitteena oli ryhmähaastattelun avulla selvittää aloittelevan opettajan itsetunnon laatua ja kehittymistä opintojen aikana. Haastateltavia oli yhteensä neljä. Heistä kolme oli ammattikorkeakoulusta viimeistään keväällä 2009 valmistumassa olevia musiikkipedagogi-opiskelijoita ja yksi yliopistosta 2007 musiikinopettajaksi valmistunut kirkkomusiikin jatko-opiskelija. Haastateltavien vastauksista ilmeni selkeästi koulutustaustan sekä opetuskokemuksen merkitys itsetunnon laadulle ja vakaudelle. Ammattikorkeakoulusta valmistuvien nuorten opettajien itsetunto oli ailahtelevampi ja palautteelle herkempi kuin yliopistosta valmistuneen opettajan itsetunto. Opettajaopintojen suurimmat sisällölliset erot olivat opetusharjoittelun, erityisesti ohjatun opetusharjoittelun, määrässä sekä käytännöissä. Yliopistosta valmistunut opettaja piti hyvänä monipuolista, jatkuvaa ja kannustavaa palautetta joka tuki opettajaksi kasvamista. Ammattikorkeakoulusta valmistuvat opettajat kokivat palautteen riittämättömäksi ja usein ristiriitaiseksi sen kanssa, miten heitä itseään opetetaan. Ammattikorkeakouluopiskelijat myös toivoivat selvästi enemmän keskustelua opintojen aikana esimerkiksi itsetunnosta, epävarmuuksista ja heikkouksista. Yliopisto-opiskelija toivoisi opettajaksi kasvun tukemisen alkavan varhaisemmassa vaiheessa opintoja. Työn kautta tekijä sai tietoa nuorten opettajien itsetunnosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Ryhmähaastattelu oli hyvä keino saada keskustelun kautta esiin ajatuksia eri näkökulmista. Tekijää kiinnostivat erityisesti haastattelun kautta esiin tulleet opettajankoulutuksen kehitystarpeet sekä erot yliopisto- ja ammattikorkeakouluopetuksen välillä.