Jyväskylän ammattikorkeakoulun maine internetin keskustelupalstojen perusteella.
Seppälä, Sonja. (2008-11-17)
Seppälä, Sonja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236326479-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236326479-0
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen maine Jyväskylän ammattikorkeakoululla (JAMK) on Internetin keskustelupalstojen perusteella. Tarkoituksena oli tutkia kuinka paljon Jyväskylän ammattikorkeakoulusta keskustellaan ja ennen kaikkea millaisia nämä keskustelut ja viestit ovat luonteeltaan. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia kokemuksia, mielipiteitä ja mielikuvia yksityishenkilöt välittävät JAMKista keskustelupalstoilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusaineistoa löydettiin kolmesta eri lähteestä. Päälähteenä toimi Suomen tämän hetken suosituimman ja laajimman Internetkeskustelu-kanavan, Suomi24-keskustelupalstan Ammattikorkeakoulut-foorumi. Tutkimusaineisto rajattiin koskemaan vuosia 2007 - 2008, sillä koettiin, etteivät vuotta 2007 vanhemmat viestit enää vaikuta nykyiseen maineen tilaan. Tutkimusainestona käytettyjä viestejä löydettiin yhteensä 258 kappaletta, joista n. 27 % oli merkityksellisiä maineen tutkinnan kannalta. Tutkimuksessa selvisi, että JAMKia koskevia viestejä oli odotettua vähemmän. Myös viestien sisältö oli odotettua vähäpätöisempi maineen tutkimisen kannalta eikä tutkimusongelmaa näin ollen saatu täysin ratkaistua. Valtaosa viesteistä oli tiedusteluja liittyen pääsykokeisiin. Keskustelupalstoilta näytti puuttuvan potentiaalisten ja nykyisten opiskelijoiden aktiivinen vuorovaikutus. Tutkimus oikaisi harhaluuloa siitä, että JAMKia koskevaa keskustelua ja mielipiteitä löytyisi paljon ja monista eri lähteistä Internetissä. Tutkimuksessa havaittiin, etteivät Internetin keskustelut rakennu itsestään vaan yleensä tarvitaan joku ohjaamaan keskustelua. Tässä oppilaitos voisi itse toimia aktiivisessa roolissa.