Miten johdat osaamista
Vanhanen, Riitta (2008-11-22)
Vanhanen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235991770-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235991770-7
Tiivistelmä
Osaaminen voi nykypäivänä tuoda organisaatiolle kilpailuetua. Tämän vuoksi osaamista tulee kyetä johtamaan. Osaamisen johtamiselle ei ole yhtä teoriaperustaa, mutta asiaa voidaan tarkastella esimerkiksi oppimisen, osaamisen ja johtamisen viitekehyksistä. Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuden ja pienimuotoisen tradenomiopiskelijaryhmälle suunnatun kyselyn avulla mitä osaamisen johtaminen on ja mikä merkitys eri elementeillä on osaamisen johtamisen infrastruktuurissa. Kyselyn viitekehyksenä käytettiin Riitta Viitalan teoksessaan ”Johda osaamista - Osaamisen johtaminen teoriasta käytäntöön” käyttämää osaamisen johtamisen infrastruktuuria. Osaamisen johtaminen edellyttää, että selvitetään strategia- ja henkilöstölähtöisesti organisaation puuttuva osaaminen, koulutetaan tai hankitaan suunnitellusti tarvittava osaaminen sekä arvioidaan osaamisen kehittymistä. Työkaluina selvitystyössä ovat mm. osaamiskartoitukset ja kehittämiskeskustelut. Osaamisen kehittämisen keinoja on monenlaisia kuten työkierto, tutortoiminta, sisäinen ja ulkoinen koulutus, hyvät käytännöt ym. Osaamisen kehittymisen arviointi on vielä vaatimatonta. Opiskelijakyselyn mukaan osaamisen johtamisen kannalta merkityksellisimmät asiat olivat esimiestaidot, henkilöstön hyvinvointi ja toimiva viestintä. Osaamisen johtamisen menetelminä eniten merkitystä saivat perehdyttäminen, hiljaisen tiedon siirto, henkilöstön sisäinen koulutus, organisaation pelisäännöt ja toimivuus yhteisönä sekä henkilöstösuunnittelu ja henkilöstön sitouttaminen. Pitkän työkokemuksen omaavat opiskelijat pitivät toimintamalleja ja organisaation pelisääntöjä merkittävämpinä kuin lyhyen työkokemuksen omaavat. Osaamisen johtaminen tulee räätälöidä organisaatiokohtaisesti. Johdon ja esimiesten tehtävä on suunnitella ja dokumentoida osaamisen johtamisen kokonaisuus. Kehittämisprosessi kuten osaamisen johtaminenkin vaatii säännöllistä vuoropuhelua esimiesten ja henkilöstön välillä. On tärkeää, että osaamisen johtamisesta tulee tietoinen osa organisaation normaalia vuosittaista johtamistoimintaa.