Maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaus valmentavassa työvoimakoulutuksessa Etelä-Savossa : nykytila ja kehittämistarpeet
Miettunen, Sanna (2008-12-05)
Miettunen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235991089-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235991089-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, millaisia (monikulttuurisia) ohjausvalmiuksia aikuisten maahanmuuttajien parissa toimivalla valmentavan työvoimakoulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstöllä Etelä-Savossa on. Lisäksi tutkittiin, millä tavalla valmentavassa työvoimakoulutuksessa olevien maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjausta tällä hetkellä maakunnassa toteutetaan ja millaisia kehittämisajatuksia opetushenkilöstöllä on aiheesta. Tutkimusaineisto koottiin kevään 2008 aikana lähettämällä Etelä-Savossa aikuisten maahanmuuttajien parissa toimivalle opetus- ja ohjaushenkilöstölle sähköiset Digium-pohjaiset kyselyt. Kyselyn tulosten tiimoilta järjestettiin lisäksi keskustelutilaisuudet maahanmuuttajakoulutuksen tiimeille sekä Mikkelissä että Savonlinnassa. Kehittämishankkeessa selvisi, että opetushenkilöstön monikulttuurisissa ohjausvalmiuksissa on puutteita. Opetushenkilöstöllä on usein vaikeuksia tunnistaa maahanmuuttajaopiskelijoiden kotimaassaan suorittaman koulutuksen käyttöarvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Haastavaksi koettiin myös maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaaminen heille soveltuvan täydennyskoulutuksen piiriin. Aikuisille maahanmuuttajille suunnatun valmentavan työvoimakoulutuksen pääpaino on vahvasti suomen kielen opettamisessa. Opettajat ohjaavat opiskelijoita opetuksen lomassa parhaan kykynsä mukaan. Ohjausalan osaajia kaivataan valmentaviin työvoimakoulutuksiin (opinto-ohjaajat sekä opetusta tukeva muu ohjaushenkilöstö). Mm. ohjaavan koulutuksen opettajan sekä suomen kielen opettajan tiiviillä yhteistyöllä on onnistuttu kehittämään maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjausta koulutusorganisaatioissa.