Työelämään tutustuminen ura-ja koulutusvalintojen tukena : TET-jaksojen kehittämistyön kuvailua Hämeenlinnan lyseon koulussa
Nurminen, Päivi (2008-11-26)
Nurminen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235732001-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235732001-1
Tiivistelmä
Työelämän muutokset ja uudet vaatimukset ovat tuoneet haasteita myös kouluoppimiseen. Jotta koulutusjärjestelmä pystyisi antamaan nuorille riittävät valmiudet työmarkkinoille pääsemiseksi ja valmistaisi heitä elinikäiseen oppimiseen, sen tulisi pyrkiä luomaan tiiviimmät yhteydet koulutusjärjestelmän ja työelämän välille edistämällä oppilaitosten ja työelämän välisiä yhteyksiä. TET eli työelämään tutustuminen on osa peruskoulun ja lukion jakamaa työelämätietoutta. Keskeisenä haasteena on kehittää työelämään tutustumisesta laajempia, eri oppiaineisiin integroituja kokonaisuuksia, jonka aikana oppilaalla on mahdollisuus entistä monipuolisemmin hahmottaa omaa suhdettaan työhön ja tarkistaa ammatillista suuntautumistaan. Hämeenlinnan kaupunki on mukana Opetushallituksen oppilaanohjauksen kehittämistyössä, jonka kautta tehostetaan perusopetuksen oppilaanohjausta, erityisesti uravalinnan ohjausta sekä jatko-opintoihin, työhön ja ammatteihin perehtymistä. Tämä kehittämishanke on osa Hämeenlinnan kaupungin oppilaanohjauksen kehittämistyötä, joka alkoi 2008. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi Hämeenlinnan lyseon koulun TET-jaksojen kehittämisen toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelman tavoitteena on integroida TET-jaksot ja työelämäyhteistyö entistä kiinteämmin osaksi opetussuunnitelmaa niin, että työelämään tutustuminen tulee kiinteäksi osaksi koulutyötä eikä se jää vain oppilaanohjauksen reviiriksi. Samalla korostetaan koko henkilökunnan ohjausvastuuta. Tähän tavoitteeseen pyritään esimerkiksi käsittelemällä TET-jaksojen kokemuksia eri oppiaineiden tunneilla ja jalkauttamalla opettajat TET-paikkoihin tapaamaan oppilaita ja työnantajia.