Työelämän edustajien arviot fysioterapian koulutusohjelman opetussuunnitelmasta Pohjois- Karjalan ammattikorkeakoulussa
Alamäki, Antti. (2008-05-09)
Alamäki, Antti.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235549235-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235549235-5
Tiivistelmä
Opetussuunnitelman arviointi ja kehittäminen on jatkuvaa toimintaa ammattikorkeakouluissa. Työelämän edustajien suorittama opetussuunnitelman arviointi toteutettiin toisaalta alkavan opetussuunnitelman uudistamistyön lähtökohdista, toisaalta toiminnanohjausjärjestelmän kehittämisen tarpeista lähtien. Opetussuunnitelman arviointia varten rekrytoitiin kuusi eri organisaatioissa käytännön työssä toimivaa fysioterapeuttia vastaamaan internetin avulla toteutettuun kyselyyn. Ennen kyselyä he saivat lyhyen etukäteisinformaation opetussuunnitelman rakenteesta ja käyttöönsä tutustuttavaksi opetussuunnitelman ja kaksi sen suunnitteluun vaikuttanutta dokumenttia. Arvioinnin ensimmäisenä tavoitteena oli saada kuva siitä, miten työelämässä toimiville fysioterapeuteille näyttäytyy kirjoitetun opetussuunnitelman ja työelämän osaamistarpeiden vastaavuus. Ohjaako opetussuunnitelma opiskelijan ammatillista kehittymistä sekä arvioidaanko sen mukaan oikeita asioita oikealla tavalla? Toisena tavoitteena oli kokeilla tämän kaltaisen toimintamallin käyttöä opetussuunnitelman arvioinnissa. Aineisto analysoitiin laadullisesti sekä osaan arviointikysymyksistä pyydettiin seuraavaa arviointikertaa varten numeerinen arvio. Vastaajien mielestä kirjoitettu opetussuunnitelma tuki opiskelijan osaamista ja ammatillista kehittymistä (ammatti- ja yleiset työelämävalmiudet) keskimääräistä paremmin. Kirjoitettu opetussuunnitelma vastasi työelämän osaamisen vaatimuksia kohtalaisesti. Näkemys sekä arviointimenetelmistä että arvioitavista asioista vaihteli vastaajittain. Opetussuunnitelmasta tuli esille huonosti, miten osaamisen juonteita arvioidaan. Lisäksi aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tuli esille kirjoitetussa opetussuunnitelmassa huonosti. Toteutetusta toimintamallista on mahdollista kehittää toimiva tapa toteuttaa kirjoitetun opetussuunnitelman arviointia.