Esteettömät oppimisympäristöt Seinäjoen ammattikorkeakoulussa : opiskelu ja oppimisvaikeudet
Riihilahti, Piia-Mari (2008-10-11)
Riihilahti, Piia-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235124710-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235124710-0
Tiivistelmä
Tasa-arvoisen yhteiskunnan tavoite on edistää kaikkien opiskelijoiden oppimista. ECTS-uudistus 2005, elinikäisen oppimisen periaate sekä inkluusio-ajattelu tukevat tätä periaatetta. Yhdenvertaisuuslaki (2004) edellyttää ammattikorkeakouluja ja yliopistoja huomioimaan esteettömyyden periaatteet. Esteettömyyden periaatteita toteutetaan esteettömissä oppimisympäristöissä. Esteettömät oppimisympäristöt eivät edistä ainoastaan oppimisvaikeuksisten opiskelijoiden oppimista, vaan ne edistävät kaikkien opiskelijoiden oppimista. Nämä oppimisympäristöt voidaan jakaa fyysisiin ympäristöihin, sosiaalisiin ympäristöihin ja psykologisiin ympäristöihin. Oppimisstrategiat ja ohjaus ovat tärkeitä osia ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoiden oppimisen edistämisessä. Etenkin lukivaikeuksisten huomioiminen opiskelun eri vaiheissa on tärkeää. Suosituksissa esteettömyyden edistäminen tapahtuu suunnittelun, henkilöstökoulutuksen, opintoasiain ja viestinnän osa-alueilla Seinäjoen ammattikorkeakoulussa esteettömyystyö on aloitettu: kehittämishankeraportin kirjoittamisvaiheessa elokuussa 2008 on Seinäjoen ammattikorkeakoulussa tehty fyysisen estettömyyden kartoitus; kielten ja viestinnän opinnoissa esteettömyystyö on käynnissä.