Marja-Liisa Moodle-maailmassa
Jyrkinen, Marja-Liisa (2008-11-09)
Jyrkinen, Marja-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235123693-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235123693-5
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli tutustua MOODLE- oppimisalustan tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimateriaalin jakelukanavana. Lisäksi tekijä halusi kehittää tietämystään ja toimintaansa opetuksen suunnittelussa, tietoverkkojen hyödyntämisessä ja verkko-opetuksen ohjauksessa. Kehittymishaasteisiin tartuttiin käytännönläheisesti suunnittelemalla opetussuunnitelmassa määriteltyjen osaamistavoitteiden pohjalta verkkokurssi MOODLE - verkko-oppimisalustalle. Ohjauksen lähtökohtana pidettiin humanistista ihmiskäsitystä ja kognitiivis – konstruktiivista oppimiskäsitystä. Tuotetun oppimateriaalin avulla on tarkoitus ohjata opiskelijoita itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon prosessointiin, tavoitteena täydellinen oppiminen. Hankkeen tuloksena valmistui metsäalan perustutkinto-opetukseen tarkoitettu verkkokurssi. Moodleen tuotettu materiaali sisältää puukauppaan ja leimikonsuunnitteluun liittyviä WWW-sivuja, tehtäviä, muistioita ja tentin. Työn lopputuloksena voidaan todeta, että Moodle-oppimisalusta tarjoaa monipuolisia työkaluja opetuksen suunnitteluun. Moodlen käyttö on helppoa ja onnistuu ilman erillistä koulutustakin. Onnistunut verkko-ohjaus vaatii syvällistä perehtymistä opiskelijan oppimisprosessiin. Oman ammattialan asiantuntijuuden ja pedagogisen osaamisen lisäksi ohjaajalta vaaditaan monipuolista osaamista tieto- ja viestintätekniikassa.