Henkilökohtaistaminen koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnossaReisjärven Kristillinen opisto /
Tainio, Elma. (2008-09-11)
Tainio, Elma.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234957018-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234957018-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena on kuvata henkilökohtaistamista Reisjärven kristillisen opiston koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnossa. Aiheen valintaan on vaikuttanut halu perehtyä yksilöllisyyden huomioon ottamiseen oppimisessa ja opettamisessa sekä aiheen ajankohtaisuus. Näyttötutkintojen henkilökohtaistaminen voidaan mieltää pedagogisena menetelmänä, joka mahdollistaa todellisen työelämä– ja opiskelijalähtöisyyden ja edellyttää vuorovaikutteista ja ohjauksellista opettajuutta. Tämä pakottaa opettajan kohtaamaan työssään yhä uudelleen ja uudelleen tilanteita, jotka vaativat yksilöllisiä ratkaisuja. On tärkeää, että aikuisopiskelija voi hyödyntää sitä tietämystä ja kokemusta, mitä on aiemmin hankkinut, mutta yhtä tärkeää on myös se, että ammattitaidon arvioija varmistuu siitä, että tutkinnon suorittajan osaaminen vastaa koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon osaamisvaatimuksia. Tutkinnon suorittajalle on tärkeää, että hän osaa arvioida omaa osaamistaan, mutta saada myös rakentavaa palautetta ohjaavilta opettajilta ja näyttötutkintomestarilta. Oppilaitoksen ja sen henkilökunnan on osattava arvioida omaa opetustaan ja aikuisopiskelijoille tarjoamaansa oppimisympäristöä kriittisesti. Opiskelijoilta säännöllisesti kerättävä palaute on tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta kaikissa kolmessa vaiheessa – tutkintoon hakeutumisen -, tutkinnon suorittamisen – ja ammattitaidon hankkimisen vaiheissa.