Pikku Putiikki : liiketalouden perustutkinnon opintoja työvaltaisesti toteutettuna ammattiopisto Luovissa
Muikkula, Vesa (2008-10-01)
Muikkula, Vesa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234952570-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234952570-7
Tiivistelmä
Pikku Putiikki -kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää ja testata toimintamalli liiketalouden perustutkinnon ensimmäisen vuoden kaikkien opintojen toteuttamisesta työvaltaisesti todellisena yrityksenä toimivassa kaupassa. Työvaltainen oppiminen kiinnittyi oppiaineista ammatillisiin asiayhteyksiin ja keskeiseen ammatilliseen osaamiseen. Samalla kehitettiin opiskelija-arviointia vastaamaan työvaltaista oppimista. Kehittämishankkeessa pohdittiin lisäksi opitun siirtovaikutuksen rakentumista toiminnallisessa oppimisympäristössä, jonka erityispiirteenä oli myös kokemuksellinen ja yhteisöllinen tapa toteuttaa opetusta. Nämä piirteet pienensivät siirtovaikutuksen ongelmaa. Merkittävää opetuksen suunnittelun kannalta oli tunnistaa opetuksen keskeinen osaaminen työelämälähtöisenä toimintana ja integroida myös yhteiset aineet toimintaan. Hanke kehitti arviointia ja uutta opettajatiimiin perustuvaa työskentelytapaa. Hanke lisäsi välillisesti yrittäjyyteen kohdistuvaa myönteistä ajattelua erityisoppilaitoksessa ja opiskelijoiden keskuudessa. Oppimisympäristö Pikku Putiikki piristi näkyvyydellään koulun ilmapiiriä ja tarjosi näyteikkunan työvaltaisen opetuksen järjestämiseen ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Näkyvyyden ja avoimuuden myötä työelämän asenteet erityistä tukea vaativia opiskelijoita kohtaan työssäoppijoina ja työntekijöinä muuttuivat myönteisemmiksi. Työvaltainen oppimisympäristö ehkäisi erityistä tukea vaativien opiskelijoiden syrjäytymistä ja opintojen keskeyttämistä.