Tehostettua uraohjaustaKainuun ammattiopiston uraohjauskäytänteiden kehittäminen ammattiin valmentavassa koulutuksessa /
Seppänen, Manu. (2008-08-10)
Seppänen, Manu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233731829-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233731829-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkastellaan ammatilliseen koulutukseen valmentavaan koulutusohjelmaan va--lituille opiskelijoille järjestettävää tukea uran suunnitteluun opintojen aikana. Kehittämishanke sisältää tutkimustietoa ja kyselyn ammatillisen koulutuksen valmentavan koulutusohjelman henkilöille (N=5) Kainuun ammattiopistossa. Teoreettisena viitekehyksenä tässä työssä on R. Vance Peavyn (1997) sosiodynaamisen ohjauksen malli, jossa ohjausprosessin laatu paranee, kun merkityksiä, ideoita, näkökulmia, kokemuksia, oletuksia, arvoja, aikomuksia ja yksilön toimintaa kuvataan ja arvioidaan kriittisesti ja ymmärretään yksittäisen avunhaki-jan elämänkentän kontekstissa. Kehittämishankkeessa tarkastellaan erityisen tuen tarpeessa olevan opiskelijan yksilöllisiä ohjaustarpeita ja ohjauksen toteuttamista käytännössä. Erityisesti ohjauksen holistisen mallin toteutumista arvioidaan. Ohjauksen kaikkien toimijoiden yhteistyön integrointia haetaan myös toimintamallien kehittämisen kaut-ta. Kyselyssä selvitettiin toimivia ohjauskäytäntöjä sekä haettiin kehittämisideoita siitä, miten ammatilliseen koulutukseen valmentavaan koulutusohjelmaan pitäisi opiskelijat valita, miten opiskelijoita olisi ohjatta-va ammattialan ja koulutuslinjan valinnassa opintojen aikana, sekä miten opiskelijavalintaa ja pääsemistä tutkinto-opiskelijaksi olisi kehitettävä. Kyselyssä selvitettiin myös sitä, miten opiskelijaa olisi muissa tulevaisuuden suunnitelmissa autettava. Uraohjauksen kehittämiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa velvoittaa erityistä tukea tarvit-sevien opiskelijoiden määrän ja syrjäytymisuhkan kasvu. Yksilöllisellä oppijalla on oikeus ohjaukseen koko opintojensa ajan. Siihen tarvitaan koko työyhteisön yhteistyötä. Ohjauksen on oltava kokonaisvaltaista ja opiskelijaa kehittävää itsensä parhaimmaksi ohjaajaksi.